PhDr. Mgr. Jeroným Klimeš, Ph.D. 2021-08-02
V Netolicích jsem postavil MIDI kostelní varhany ze stejného důvodu jako v Líbeznicích - opravují se klasické píšťalové a vypadá to zjevně na dlouho, protože nejsou peníze. Poskládal jsem to stylem co dům a kamarádi dali a klasická otázka zní:
Poslechněte si toto: Stačilo by Vám toto místo starého rozvrzaného harmonia?
Odpověď je zcela na Vás, za mě je jasná: Já raději toto, než malý pozitive, co tam teď momentálně je.
Místní Páter Liška dal staré klávesy. Kamarádi dali starý počítač, vyřazený monitor ap. Já jsem dal MIDI převodník a hodiny práce a toho času jsem ještě zapůjčil bedny z naší kapely, ale ty musím na podzim zase odvézt. To všem jsem tak nějak poskládal do vykuchaného hracího stroje, co tam zbyl.
Takže ještě hledám někoho, kdo nemá nějaký větší byť starý zesilovač s bednami.
Do počítače bych potřeboval víc paměti, teď je tam 1,5GB, což je tak minimum.
Hodily by se staré byť rozbité klávesy, aby se z nich daly udělat ovládač na rejstříky.
Schématicky
Klávesy vysílají MIDI signály do počítače přes malý černý MIDI-USB převodník. V počítači program GrandOrgue vyrobí zvuk varhan a ten se pak přes obyčejnou zvukovou kartu posílá do zesilovače a beden.
Technikálie
Nainstaloval jsem Linux, jmenovitě předposlední Lubuntu 19.04 (GTK), ze kterého jsem vyházel všechny problém makery: bluetooth, modemmanager, xdg*, gvfs*, jakož i všechny powermanagery, screensavery a desítky zbytečností ala xpad.
Program GrandOrgue se základními varhanami DEMO.
Pár obslužných programů: evince na pdf, gpicview na obrázky.
Nechal jsem tam Firefox, ale když se spouští/běží, tak to ničí zvuk - myslím, že je to tím, že to počítač nestíhá, takže při mši Firefox nemám puštěný.
Pomocí xrandr otáčím monitor o 90°, tak aby se na něj vešla A4 nastojato - to kvůli žalmům a Kancionálu, na které jsou odkazy přímo z hlavní plochy a otvírají přímo požadovanou stránku, např. ordinária.
Klávesy, protože není pedál, tak jsou připojeny na všechny tři manuály. Pedálové rejstříky jsem zkrátil jen na dvě oktávy. To však v praxi znamená, že když se hraje se silnějším pedálem, tak levá ruka zjednodušuje doprovod jen na basovou linku a pravá ruka se posouvá o oktávu výše. To je trochu jiné hraní než na klasické varhany, ale jinak pocit při hraní vcelku stejný.
Červená klávesa je kombinace piano a při té hraji úzce
Červená klávesa je hraní Forte, pak hraji široce
Protože nemám po ruce staré (i rozbité) MIDI klávesy, abych je použit pro výrobu rejstříků, tak jsem naprogramoval rejstříky na horní tři klávesy klaviatury. Nejvyšší tóny B, H a C nevydávají zvuk, ale přepínají - piano, mezzoforte, forte.
Jak vidíte na těchto fotografiích, reprobedny nejsou nasměrovány do lidí, do prostoru kostela, ale od varhan do boku, aby se jejich zvuk napřed odrážel po stěnách kůru a teprve pak padal odražený dolu mezi lidi. To dodává zvuku na realističnosti. Reverb jsem dal jen malý - 1,5 s, spíš, aby posílil vlastní dozvuk kostela, než aby ho přebil. Každopádně Yamaha STAGEPAS 600BT se mi osvědčily, jak pro kapelu, tak pro ozvučení venkovní mše, tak zde pro varhany.
Jediný problém s ozvučením je, že varhany by měly být zapojené na dvě fáze - zesilovač na jednu a počítač s klávesami na druhou, jinak to bručí - myslím, že to je problém počítače.