Jak nastavit krátkou oktávu na elektronických klávesách

PhDr. Mgr. Jeroným Klimeš, Ph.D. 2018-12-31

Kdo hraje na kostelní varhany, pravděpodobně krátkou oktávu zná, ale pro nezasvěcené krátký úvod.

Krátká oktáva – uvedení pro nezasvěcené

Na varhanách byly vždy nejdražší píšťaly. Čím hlubší píšťala, tím větší a tím ergo i dražší. Takže varhaníci uvažovali, jak by na varhanách ušetřili. Proto se začaly stavět varhany s tzv. krátkou oktávou, ve které se vypustily ty tóny, které se nejméně hrají, tzn. C#, D#, F#, G#. To by ani tak nevadilo, kdyby místo nich byly hluché klávesy, ale nevím koho napadlo, že klávesy dole jinak přeuspořádá:

Takže hádanka. Když zahrajete následující notový zápis na varhanech s krátkou oktávu, jakou známou písničku uslyšíte?

Odpověď na konci souboru.

Samozřejmě nikomu nedoporučuji na krátkou oktávu hrát. To je jen historická záležitost, ale přesto jsou kostely, kde jsou stále varhany s krátkou oktávou, a musí se na ně při mši hrát. Já sám jsem na ně hrál celé roky. Bohužel doma nemám nástroj s krátkou oktávou, takže nemohu cvičit doma a v kostele není přede mší na dlouhé cvičení čas. Právě minulou neděli jsem se dožral a řekl si, že budu muset napsat v Mididings krátký program, který by krátkou oktávu imitoval na mých levných elektronických klávesách z Lidlu.

Krátká oktáva pro elektronické klávesy pomocí programu Mididings

Mididings je úžasný softwarový midi router, který je volně dostupný prakticky na každé běžně distribuci Linuxu, včetně Raspberry. (Na Windows zatím neběží.)

I) Mididings nainstalujeme

V Ubuntu pomocí příkazu: sudo apt install mididings

II) Spustíme mididings router

Pak si otevřete okno terminálu a spustíte mididings s tímto příkazem:

mididings "[ ~KeyFilter(notes=['c1', 'c#1', 'd1', 'd#1', 'e1', 'f#1', 'g#1']), KeyFilter(notes=['e1', 'f#1', 'g#1']) >> Transpose(-4) ]"

Pro vysvětlení, co příkaz pro router dělá: a) propustí všechny klávesy kromě vyjmenovaných; b) pokud příjdou tři klávesy e1, f#1, g#1, tak je transponuje o čtyři půltóny dolů. Takže opravdu jednoduchý příkaz.

Každopádně tímto vám v jedno okně terminálu běží router mididings, který musíme propojit se svými klávesami.

III) Zapneme klávesy a připojíme je k počítači přes USB

IV) Otevřeme si druhé okno terminálu a propojíme klávesy s mididings

Nejprve se podíváme, jaké midi nástroje máme připojeny k počítači:

aconnect -l

client 0: 'System' [type=kernel]

0 'Timer '

1 'Announce '

client 14: 'Midi Through' [type=kernel]

0 'Midi Through Port-0'

client 20: 'CH345' [type=kernel]

0 'CH345 MIDI 1 '

client 128: 'mididings' [type=user]

0 'in_1 '

1 'out_1 '

Moje klávesy CH345 jsou na portu 20:0 a mají stejný vstup i výstup.

U mididings je 128:0 vstup a 128:1 výstup

V) Kontrola funkčnosti kláves - volitelné

Pro kontrolu můžeme propojit klávesy s klávesami:

aconnect 20:0 20:0 # vstup → vystup

V nastavení kláves je dobré vypnout funkci Local on, takže příkazy z klávesnice jdou napřed do routeru, ten je zpracuje a pošle zpět do kláves, které takto zahrají jen ty příkazy, které přicházejí zvenčí, tzn. z routeru.

Stávající propojení zrušíme příkazem:

aconnect -x

VI) Připojení kláves k mididings routeru

aconnect -x # zruší všechna stávající propojení (pro jistotu)

aconnect 20:0 128:0 # spojí výstup kláves na vstup mididings routeru

aconnect 128:1 20:0 # spojí výstup mididings routeru na vstup kláves

Většinou to celé spojíme do jedné řádky:

aconnect -x; aconnect 20:0 128:0; aconnect 128:1 20:0

Nyní už by vám měla na klávesách hrát krátká oktáva. Pokud ne, projděte návod ještě jednou a špekulujte nad možnými zdroji problémů.

VII) Problémy

Při správném propojení byste měli vidět toto nastavení:

aconnect -l

client 0: 'System' [type=kernel]

0 'Timer '

1 'Announce '

client 14: 'Midi Through' [type=kernel]

0 'Midi Through Port-0'

client 20: 'CH345' [type=kernel]

0 'CH345 MIDI 1 '

Connecting To: 128:0

Connected From: 128:1

client 128: 'mididings' [type=user]

0 'in_1 '

Connected From: 20:0

1 'out_1 '

Connecting To: 20:0

Pokud potřebujete vědět, co do se děje na MIDI portech, tak si v dalších oknech terminálu pusťte některý z příkazů:

aseqdump -p 20:0 #číslo portu samozřejmě musíte zvolit podle svého výpisu aconnect -l

aseqdump -p 128:0

aseqdump -p 128:1

Ještě lepší monitor je pomocí mididings:

mididings -c "Mididings Monitor" "~Filter(SYSRT_SENSING) >> ~Filter(SYSRT_CLOCK) >> Print()"

Ten ale musíte opět připojit pomocí příkazu aconnect.

VIII) Automatizace

Všechny tyto příkazy se dají vložit do jednoho skriptu, čili do souboru kratka_oktava.sh. Celé to pak spouštíte pouhým kliknutím myši.

IX) Další stránky k této problematice

Postavte si kostelní varhany doma

Mididings na Raspberry - vylepší levné klávesy o řád

Povídání o krátké oktávě 1

Povídání o krátké oktávě 2

Finis coronat opus(*) aneb jak se na krátkou oktávu hraje

(*)Konec korunuje dílo. Ovidius, Heroides 2,85)

Nadešel čas přestat si hrát s počítačem a začít cvičit na varhany.

Jsou dva způsoby, jak se popasovat s krátkou oktávou:

a) Při hraní

Při hraní není čas na dlouhé filosofování, takže

- sledujeme noty v basovém klíči, které leží na a pod spodní lince notové osnovy, a všechno, co je tam, hrajeme bez uvažování o oktávu výš.

- hnusné noty v krátké oktávě hrajeme o oktávu výš pedálem, tzn. nohama.

b) Upravit si noty tak, aby co nejvíce hlubokých not zaznělo tam, kde jsou napsány, tzn. ve velké oktávě

Zde si musíte určit akordy a pokud to jde, tak udělat požadovaný obrat akordu pomocí kláves krátké oktávy. Tady máte praktický příklad na skladbě Otče náš od P. Josefa Olejníka (zdrojové soubory pro Musescore u mě):

J. Olejník: Otče náš - Zápis pro normální varhany

J. Olejník: Otče náš - Zápis pro varhany s krátkou oktávou

Samozřejmě profesionální varhaníci si noty nepřepisují a analýzu dělají v hlavě. Ale to raději nebudu ani komentovat, protože moje hlava tyto on-line analýzy jednoduše nestíhá a nezdá se, že by se to mělo s věkem zlepšit.

Odpověď na hádanku

Pro ty, kteří stále nevědí, doporučuji zmáčknout CTRL+A, nebo spojte kurzorem myši následující dvě hvězdičky (při stlačení levého tlačítka myši).*Ovčáci, čtveráci*