DIREKTÁŘ PRO VARHANÍKY Pomůcka pro používání Kancionálu při liturgii Druhé, doplněné vydání Karel Cikrle a Willi Tiirjc MUSICA SACRA BRNO 2006 © MUSICA SACRA - jednota na zvelebení církevní hudby na Moravě, Brno 2006 S církevním schválením Biskupství brněnského č.j. Ep/1159/05 ze dne 3. 10. 2005. ISBN 80-239-7743-1 OBSAH Úvod 4 Obecné zásady Písně 6 Zpěvy mezi čteními 10 Ordinária 15 Liturgické doby 17 Kalendárium 29 Svátosti a další bohoslužby 47 Denní modlitba církve 49 Seznamy Rozpis responsoriálních žalmů 51 Prameny 60 3 ÚVOD Základní směrnicí pro každodenní vybírání liturgických textů, a tedy i pro vybírání liturgické hudby, je Liturgický kalendář, tzv. direktář. V něm je pro každý den v roce uvedeno, jaká bohoslužba se slaví - jaká je liturgická doba, slavnost, svátek, památka - zda je při mši Věřím, Sláva, zda smí nebo nesmí být pohřební mše atd. Náš Direktář pro varhaníky chce usnadnit varhaníkům vybírání písní z Kancionálu podle směrnic Liturgického kalendáře. Po oddílu Obecné zásady jsou pro vybírání stěžejní oddíly Liturgické doby, Kalendárium a Svátosti a jiné bohoslužby, ve kterých jsou pro konkrétní bohoslužby doporučeny konkrétní písně z Kancionálu. Dále je poukázáno na to, jak lze používat v Kancionále uvedené oddíly Responsoriální žalmy a Denní modlitba církve. Kvůli praktičnosti odkazujeme v některých případech na publikace Zpěvy s odpovědí lidu a Velikonoční graduál, aniž bychom tím chtěli omezovat používání jiných sbírek. Odkazy na čísla 4 písní zdíecézních verzí Kancionálu jsou uváděny pod čarou (OL - olomoucká verze, HK - královéhradecká verze). Autoři 5 OBECNÉ ZÁSADY PÍSNĚ Označení písní ke mši V Kancionálu jsou příslušné písně a sloky označeny takto: M..... Mešní píseň Mi.... Vstup M2.... Před evangeliem M3.... Obětní průvod M4.... Přijímání M5.... Děkovná po přijímání (Díkůvzdání) M1_5 ... Možno zpívat na kterémkoli místě mše Sloky označené Vstup a Přijímání a písně označené Mi a M4 jsou schváleny biskupskou konferencí jako liturgické texty; nahrazují antifonu ke vstupu a k přijímání. Zpívají-li se tyto písně a sloky, neříkají se ke vstupu a k přijímání antifony uvedené v misále. Při mši zpíváme pouze ty písně, které mají toto označení. Není vhodné při mši zpívat písně, které 6 je nemají; ty jsou určeny pro jiné příležitosti (např. přede mší, jiné bohoslužby, pouti). Písně a sloky mešních písní zpíváme jen na těch místech mše, pro které mají označení (např. píseň označenou M45 pouze k přijímání a díkůvzdání; ne ke vstupu, před evangeliem a k obětnímu průvodu). - Je to nešvar, když se při mešních písních zpívá k přijímání i sloka označená (Díkůvzdání a) Závěr. Před evangeliem zvi. o nedělích a slavnostech dáváme přednost zpěvu Aleluja (v době postní Chvála tobě, Kriste) s příslušným veršem (691 -697). Výběr písní Základní a bez výjimky platící pravidlo zní: Písně se vybírají podle formuláře. Formulář je soubor liturgických textů, které jsou vlastní slavené bohoslužbě; např. mešní formulář tvoří modlitby - vstupní, nad dary a po přijímání, dále biblická čtení a zpěvy mezi nimi, a konečně preface; tedy to, co je v každé mši jiné, co určuje osobitý charakter slavené mše. 7 V každé liturgické době (pokud nepřipadá nějaká slavnost, svátek, popř. památka) vybíráme ke mši písně z příslušného oddílu: v adventu 101 ad., v době vánoční 201 ad., v postě 301 ad., v době velikonoční 401 ad., v mezidobí 512 ad. nebo vhodnou píseň z odd. 701 ad. a 901 ad. O slavnostech a svátcích Pána Ježíše vybíráme z odd. 701 ad. O slavnostech, svátcích a památkách Panny Marie vybíráme z odd. 801 - 820 (po přijímání je vhodná 813). O slavnostech, svátcích a památkách apoštolů a evangelistů 827. O slavnostech, svátcích a památkách ostatních svátých z odd. 821 - 845 zpíváme ty písně, které se k danému světci vztahují; buď osobně (písně k sv. Josefu, Anně, Cyrilu a Metodějovi, Václavovi aj.) nebo ke skupině svátých, do které světec patří (mučedníci, duchovní pastýři atd., všichni svati). O slavnostech, svátcích a památkách českých patronů, ke kterým nemáme vlastní píseň, můžeme použít ke vstupu příslušnou sloku písně 838 a od sloky před evangeliem pokračovat mešní písní ke skupině svátých, do které světec patří (např. Jan Sarkander: ke vstupu 838, 11. sloka, dále od 2. sloky buď 842 - k mučedníkům nebo 843 -k duchovním pastýřům nebo 841 - k svátým obecně). K výročí posvěcení chrámu použijeme 917 nebo 918. Pokud k některé slavnosti, svátku nebo památce neznáme vhodnou píseň, vybereme některou z obecných mešních písní (512 ad. nebo z odd. 701 ad.), v případě oslav svátých mešní písně ke skupině svátých (842 — 845) nebo obecně ke svátým (840 - 841). Při votivních mších a při mších spojených s určitými obřady se hraje vhodná píseň podle mešního formuláře. Jestliže v mešních písních k přijímání nestačí sloka nebo sloky tam uvedené, přidáváme další píseň, a sice takovou, která je označena M4. Vybíráme ji v době adventní, vánoční, postní a velikonoční zpravidla z těchto oddílů, můžeme ji vybrat i z odd. písní kPánu Ježíši (701 ad.). Z posledně jmenovaného oddílu ji vybíráme při všech ostatních příležitostech. Jestliže ke vstupu, před evangeliem a k obětnímu průvodu zpíváme píseň označenou M123, k přijímání zvolíme jinou píseň, a to označenou M4. Vybíráme ji podle pravidel uvedených v předchozím odstavci. Na závěr se může zpívat jakákoliv vhodná píseň, především taková, která se váže k liturgické době nebo k svátým, které si v těch dnech připomínáme (staletí se zpívala 930). Při církevních slavnostech, především souvisí-li s papežem, je vhodné zpívat na závěr 931. Na státní svátky 830*. ZPĚVY MEZI ČTENÍMI Na začátku každého lekcionáře je úvod, jehož 9. - 11. článek uvádí směrnice pro zpěvy mezi čteními. Říkají toto: Zpěvy mezi čteními jsou nejdůležitější zpěvy v liturgii, nejen mešní. Jestliže * HK též 991 10 se při bohoslužbě vůbec něco zpívá, mají to být právě tyto zpěvy, pak teprve písně k propriu, ordinárium atd. Výběr a způsob provedení těchto zpěvů můžeme seřadit od nejvhodnějšího k nejméně vhodnému takto: Responsoriální žalmy • zpěv vlastního responsa (odpovědi) a vlastního žalmu • zpěv společného responsoriálního žalmu • zpěv společné odpovědi a vlastního žalmu • zpěv společné odpovědi a předčítání vlastního žalmu • vypuštění odpovědi a přečtení vlastního žalmu Zpěv před evangeliem • zpěv vlastního verše a Aleluja (Chvála tobě, Kriste) • zpěv společného verše a Aleluja (Chvála tobě, Kriste) • vypustit výše uvedené zpěvy a nahradit je zpěvem jiným, např. písní • vypustit zpěv před evangeliem 11 Responsoriální žalmy, zvláště ony společné, a dále žalmy pro neděle, slavnosti a svátky, zhudebnilo a vydalo více autorů. Výběr z nich vyšel v Kancionálu, resp. ve Varhanním doprovodu Kancionálu, samostatně v publikaci Zpěvy ,mezi čteními. Kancionál přináší: 1. Společné odpovědi (jsou označeny *), jejichž zpěv u příslušných žalmů může nahradit vlastní odpověď (např. odpověď 601 může nahradit kteroukoli odpověď v době adventní atd.). Žalm se pak zpívá na nápěv uvedený u společné odpovědi. (Pozn.: Čárky nad notami žalmu označují přízvuk, hlavní nebo vedlejší. Ten může být na druhé nebo třetí slabice od konce. Pokud je na třetí, buďto se rozdělí noty spojené přerušovaným obloučkem, nebo se přidá nota uvedená v závorce, nebo připadne na notu, nad níž je čárka s číslicí 3.), 2. Společné responsoriální žalmy, které mohou nahradit vlastní responsoriální žalmy (např. 602 a 604 mohou nahradit kterýkoli responsoriální žalm v době adventní atd.). Publikace Zpěvy s odpovědí lidu k těmto společným responsoriálním žalmům, které uvádějí lekcionáře, přidává ještě další; jsou označeny +. Avšak responsoriálních žalmů v Kancionálu je možné používat přiléhavějším způsobem, zvi. ve dnech v týdnu. Tento způsob uvádí Rozpis responsoriálních žalmů, s. 51 - 59. Pro jeho používání je nutné vědět, • který je cyklus nedělních čtení (A - B - C) a který je cyklus dnů v mezidobí ve všední dny (liché roky 1., sudé 2.), • že responsoriální žalm se vybírá podle čtení, ne podle památky světců. Vtom musí ten, kdo responsoriální žalm, resp. zpěv před evangeliem vybírá, spolupracovat s knězem, který určuje biblická čtení. Aby žalmista nemusel používat dvě knihy, uvádí publikace Zpěvy mezi čteními za odd. Responsoriální žalmy oddíl Verše před evangeliem na neděle, slavnosti, svátky a památky svátých a výběr ze společných veršů pro zpěv před 13 evangeliem pro různé liturgické doby a příležitosti. Mohou se zpívat na některý z nápěvů 691 - 697 a je dobré tyto nápěvy střídat. Nápěv 698F by měl být vyhrazen pro dobu velikonoční; není vhodné ho používat dvakrát po sobě - nejprve pro .responsoriální žalm a pak následně pro verš před evangeliem. U responsoriálního žalmu zpívá žalmista (po udání tónu, resp. varhanním úvodu) odpověď, lid ji opakuje, pak žalmista zpívá (předčítá) jednotlivé strofy žalmu a po každé z nich lid opakuje odpověď; končí se vždy odpovědí. Podobně žalmista zazpívá před evangeliem Aleluja (Chvála tobě, Kriste), lid to opakuje, pak žalmista zpívá verš a po něm lid znovu opakuje Aleluja (Chvála tobě, Kriste). Zpěvy mezi čteními se mají zpívat z ambonu. Není-li to možné, mohou se zpívat i z jiného vhodného místa, což v praxi bude od varhan. Žalmista má zpívat jeden. Zpívá-li jich společně více, musí mít zpěv dobře připravený. ORDINÁRIA Česká ordinária Z dobré stovky ordinárií vzniklých po Druhém vatikánském koncilu, uvádí Kancionál čtyři*, která jednak patří mezi nejkvalitnější a nejpoužívanější, jednak jsou spřízněná s různými druhy duchovní hudby: Olejníkovo (502) s chorálem, Břízovo (503) s lidovou duchovní písní, Ebenovo (504) reprezentuje pohled k historii duchovních zpěvů, v Pololáníkovu (505) zní současnost našich duchovních zpěvů. Je dobré, když se ve farnosti znají nejméně tato a pravidelně se střídají. : Není správné, když se u ordinárií neumí Věřím a pouze se recituje. V Kancionále mají mešní soubory 514 a 520 písně i pro ordinárium. Po textové stránce to jsou tropovaná ordinária (tj. zpěvy s textem ordinária rozšířeným vložkami) a parafráze ordinária. Pocházejí ze starých českých graduálů. Po hudební * OL též 582, 583, 584 a HK též 581 15 stránce jsou tyto zpěvy velmi hodnotné. Jsou schválené jako vlastní liturgický text. Z liturgického hlediska nahrazují vlastní text příslušných částí ordinária. Chorální ordinária Kancionál od r. 2004 uvádí tato latinská chorální ordinária: Ordinárium VIII - De angelis (507), Ordinárium XI - Orbis factor (508), Ordinárium Missa mundi (509) a latinské ordo (506) obsahující též Credo I. a Credo III. (varhanní doprovody knim vyšly v publikaci Kancionál -Snadný varhanní doprovod). Umožňují-li to podmínky vdané farnosti čí komunitě, má se znát a používat alespoň jedno chorální ordinárium, zvi. Missa mundi (509), latinské ordo (506), Pater noster a Credo III. pro případné použití při mezinárodních církevních akcích. 16 LITURGICKÉ DOBY DOBA ADVENTNÍ Hrajeme písně z odd. 101 ad. Advent má dvě části rozdílného charakteru: 1. Období od začátku adventu do 16. prosince - hlavní myšlenka je druhý Kristův příchod ve slávě. 2. Předvánoční týden od 17. do 24. prosince -liturgie připomíná události bezprostředně předcházející narození Páně. Tuto skutečnost je dobré zohlednit i při výběru písní ve všední dny, např. v prvním období zvi.: 101, 109, 121, 123, 126, 127, 128, 129; v předvánočním týdnu zvi.: 102 - 117, 122, 124, 130. Výběr písní pro neděle se řídí jejich myšlenkovou náplní: 1. neděle - příchod Krista na konci věků: 129,126, 2. a 3. neděle - Jan Křtitel volá k obrácení: 121,125, (122,123), 17 4. neděle - mariánská (zvěstování, navštívení): 130,111, (124). Je dobrou tťadicí zpívat přede mší ve všední dny 101 a v neděle 128. K přijímání podle potřeby přidáváme písně označené M4, např. 106,107,108,114 - 116,127, též 603. Po mši jsou vhodné zvi. 117 (124,140). Způsob varhanní hry Z praxe v románských zemích, zvi. v Itálii, pochází příkaz omezit v adventu, v postě a při bohoslužbě za zemřelé používání hudebních nástrojů (i varhan) na pouhý doprovod zpěvu. Protože povaze a tradici našeho národa odpovídá vyjadřovat hudbou nejen radost, ale i toužebné očekávání, ducha kajícnosti i zármutek, biskupové a ordináři českých a moravských diecézí dne 1.10. 1969 rozhodli, že u nás používání hudebních nástrojů nemusí být takto omezeno. Je však nutné hrát tak, aby to odpovídalo charakteru liturgické doby nebo křesťanského pohřbu. Projeví se to výběrem skladeb a způsobem interpretace, u varhan navíc charakterem improvizace a pou- 18 žíváním rejstříků. Nezpívá se Sláva na výsostech Bohu (vyjma slavností a svátků). DOBA VÁNOČNÍ Hrajeme písně z odd. 201 ad., po mši o nedělích, slavnostech a svátcích většinou 201. Vánoční oktáv - Svátek sv. Štěpána, sv. Jana, Mláďátek, děkovná bohoslužba 31. 12. navečer i slavnost Matky Boží, Panny Marie jsou v oktávu slavnosti Narození Páně, a proto při nich zpíváme repertoár vánoční, ne písně k mučedníkům, apoštolům, mariánské apod. (932 na přelomu roku pochopitelně zpíváme). Slavnost Zjevení Páně - Vhodná je píseň 202 (dále k přijímání např. 213, 219), žalm 613. Svátkem Křtu Páně (neděle po 6. lednu) končí doba vánoční a tedy i hraní vánočních písní. Hlavní náplní doby postní je duchovní obnova, obrácení. K utrpení Krista je zaměřen až Svatý 19 týden začínající Květnou nedělí (částečně už údobí od 5. neděle postní). Toto je třeba pokud možno zohlednit i při výběru písní a v postní době upřednostňovat písně s kajícím charakterem: 322, 321, 320, 319, ,312,309, (307,301). K přijímání podle potřeby přidáváme zodd. 701 ad., nebo i postní písně o utrpení Páně (pro jejich christologický charakter), např. 305, 306, 307,308. Nezpívá se Aleluja (ani o slavnostech a svátcích) a Sláva na výsostech Bohu (vyjma slavností a svátků). Na Popeleční středu používáme ke mši výhradně kající písně, např. 322, (321), 309, k popelci 320, 319, 312 nebo kající žalmy, např. 665, 662, 669* nebo z publikací: Zpěvy s odpovědí lidu, s. 110-111 nebo Velikonoční graduál, c. 4, 5. Pro první neděli postní je nejvhodnější píseň 307 (viz 3. sloka), k případnému slavnostnímu * OL též 381 20 vstupu též 068 (viz Liturgický kalendář). Ke křížovým cestám zpíváme písně 072 -075, lze použít i 315. Písně u křížových cest 072, 073 se mohou použít i k jiným rozjímáním než k těm, které jsou u nich uvedené v Kancionálu. Květná neděle - K úvodním obřadům na památku Ježíšova triumfálního vjezdu do Jeruzaléma jsou uvedeny vlastní liturgické zpěvy v příslušných liturgických knihách (např. Velikonoční graduál, č. 14 - 18), zpívá-li se pouze z Kancionálu je vhodná píseň 318. Ke mši jsou vhodné písně o utrpení Páně, např. 303, 305, 308. Po mši je vhodná 315 (316). V pondělí, úterý a středu svátého týdne používáme písně o utrpení Páně, např. 303,305,306,308, po mši např. 315 (316). VELIKONOČNÍ TŘÍDENNÍ Zelený čtvrtek - večerní mše na památku . Večeře Páně. Zpívají se při ní eucharistické písně, nejlépe 710, 717. Ke chvalozpěvu Sláva na výsostech Bohu se tradičně váže krátké slavnostní preludium a následné umlknutí slavnostního zvuku varhan nebo varhan vůbec. K obětnímu průvodu je 21 předepsán zpěv 681. K přijímání je vhodné zpívat antifonu „Toto je moje tělo ...“ (Velikonoční graduál, č. 33), nebo (podle potřeby) zpívat vhodnou píseň, např. 701, 712,714,721,724,725. Kpřenášení eucharistie se zpívá 704 (705). Velký pátek - Všechny zpěvy jsou z příslušných liturgických knih (např. Zpěvy s odpovědí lidu, s. 59, 368 - 371, nebo Velikonoční graduál, č. 35 - 41). Z Kancionálu lze vybrat: před evangeliem 696 nebo 697 (s příslušným veršem), při uctívání kříže 304, 315, 316, 317. Při přijímání není žádný liturgický zpěv; je-li nutné něco zpívat, tak např. 302, 305, 306, 307. Při vstupu a na závěr se nic nezpívá. Pokud možno dnes varhany mlčí; jinak jen slabě doprovázejí zpěv lidu. Velikonoční vigilie - Všechny zpěvy jsou z příslušných liturgických knih (např. Zpěvy s odpovědí lidu nebo Velikonoční graduál). Z Kancionálu lze vybrat: před evangeliem 621, litanie 068 (nutno přidat prosby určené pro křestní bohoslužbu), při kropení křestní vodou 511 nebo 22 jiný zpěv velikonočního charakteru, např, 401. K přípravě obětních darů & kpřijímání je nejvhodnější pokračovat v písni 401. Na závěr 407. Velikonoční chvalozpěv (Exultet) by měl zpívat dobrý zpěvák. Není-li jím jáhen nebo kněz, může ho zpívat kdokoli, i žena. Ke chvalozpěvu Sláva na výsostech Bohu se tradičně váže krátké slavnostní preludium. Neděle Zmrtvýchvstání Páně - Koná-li se na začátku mše kropení posvěcenou vodou zpívá se 511 (nebo jiný zpěv velikonočního charakteru). Responsoriální žalm 627. Před evangeliem je předepsána sekvence Velikonoční oběti. Pokud sekvenci nezpívá schola nebo sbor, zpíváme zde celou (8 slok) píseň 406. Ke mši tuto píseň nezpíváme. DOBA VELIKONOČNÍ Hrajeme písně z odd. 401 - 413*, při památkách, svátcích a slavnostech písně vhodné k příslušnému mešnímu formuláři. * OL též 481 -485 23 Ve velikonoční době se místo modlitby Anděl Páně modlí Raduj se, nebes Královno. Volným překladem této antifony je píseň 407*. Proto ji zpíváme tam, kde by se shromáždění modlilo mimo dobu velikonoční Anděl Páně, zvi. na závěr bohoslužby kolem poledne a večer. Každý den velikonočního oktávu se zpívá chvalozpěv Sláva na výsostech Bohu, responsoriální žalm může být 627, sekvence (406) není povinná. Na 3. neděli velikonoční je vhodná píseň 410, na 7. neděli velikonoční 415, závěr 422 nebo 423. Na slavnost Nanebevstoupení Páně je určena píseň 415. Zpíváme ji častěji i v následujících dnech do slavnosti Seslání Ducha Svatého (před slavností Nanebevstoupení Páně píseň 415 zásadně nezpíváme!). Ve dnech svatodušní novény hrajeme (po domluvě s knězem) na závěr 423 nebo 422. * OL též 485 Na slavnost Seslání Ducha Svatého zpíváme píseň 421 (nebo 424, 425). Před evangeliem je předepsána sekvence Veni, Sancte Spiritus. Proto před evangeliem zpíváme její překlad - píseň 422 (všech 5 slok). K přijímání podle potřeby přidáváme vhodné velikonoční písně. Na závěr 407. LITURGICKÉ MEZIDOBÍ Ke mši používáme písně: • mešní obecné: 512 ad. • písně kPánu Ježíši: 702, 707, 708, 709, 710, 711, 715, 717,728* • příležitostné: 904, 911,917, 918 • pro svůj obecnější charakter je možno používat i píseň 425 Při díkůvzdání po přijímání zpíváme děkovné písně označené M5: z odd. 701 ad., 813, 902, 903, 907, 908, 909, 927, 928, 929 a responsoriální žalmy děkovného charakteru, např.: 631, 632, 633, 644, 649, 651, 652, 653, 656, 658, 659, 672/3,681, 685. * OL též 784, 785, 788, 789 25 Neděle Písně pokud možno aktualizovat podle liturgických textů, např. (písmena ABC označují roční cykly liturgických textů): • 5.C - povolání apoštolů-. 827 • 16.A, 19.C, 32.A, 33.ABC - druhý příchod Krista: 519 • 18.AB, 19.B, 20.B - eucharistie: 710, 717 (701,725,712) • 21.A-.Petr- Skála: 826 • 16.B - pastýři Božího lidu: 843 • k Duchu Svatému zaměřené 2. čtení - 2.C, 14.A, 16.A: 425 • neděle po slavnosti Těla a Krve Páně: 710, 717* • neděle po slavnosti Nejsvětějšího Srdce Ježíšova: 702, 709, 715, 728** • 34. neděle - Krista Krále: 707, k výstavu 703, 631 * OL též 785,789 ” OL též 784, 788 26 Na závěr zpíváme píseň aktuálně ze slavnosti, svátku či památky z předešlého či následujícího týdne pro kterou je v Kancionálu píseň, nebo např.: 905, 910 a zvi. 930. Všední dny Píseň podle formuláře mše. Ve 34. týdnu liturgického mezidobí (eschatologický charakter) je vhodné častěji hrát 519. Slavnosti Obecně k výběru písní o slavnostech, svátcích a památkách je pojednáno na s. 8 a konkrétně v kalendáriu na s. 29. Zde uvádíme pouze slavnosti nemající pevné datum: • Nejsvětější Trojice - mešní obecná z odd. 512 ad. (zvi. 514, 520), též 911 • Těla a Krve Páně - 710 nebo 717, adorace 704 (705)* • Nejsvětějšího Srdce Ježíšova - 702, 709, 715,728, adorace 722, 065*’ * OL též z odd. 781 ad. ** OL též z odd. 781 ad. 27 • Výročí posvěcení vlastního kostela - 917, 918 • Slavnost patrona kostela - podle příslušného mešního formuláře KALENDÁRIUM Následující kalendárium obsahuje v přehledné podobě některé dny liturgického roku, ke kterým je přiřazena vhodná píseň z Kancionálu. O některých slavnostech, svátcích a památkách svátých je však více možností, jak pokrýt celou mši, zvi. když se neumí uvedená vhodná píseň (viz Obecné zásady s. 6). Následující rozpis písní vychází z předpokladu, že se používají všechny písně, které jsou v Kancionálu; k tomuto žádoucímu stavu chce také motivovat. 29 LEDEN 1. Oktáv Narození Páně, slavnost Matky Boží, Panny Marie - písně vánoční (viz Doba vánoční, s. 19) 6. Slavnost Zjevení Páně - 202 - (viz Doba vánoční, s. 19) Neděle po slavnosti Zjevení Páně - Křest Páně - písně vánoční (viz Doba vánoční s. 19) 18. Památka Panny Marie, Matky jednoty křesťanů - píseň z odd. 801 ad., na závěr 910 V týdnu modliteb za jednotu křesťanů (18. - 25. ledna) používáme zvláště písně 706, 911, (828), na závěr vždy 910 25. Svátek Obrácení sv. Pavla, apoštola -827 28. Památka sv. Tomáše Akvinského, kněze a učitele - písně jejichž textů je autorem: 710, 717, (k přijímání 712), po přijímání (nebo na závěr) 927 30 ÚNOR Poznámka: V únoru bývá Popeleční středa začínající dobu postní - viz s. 19. 2. Svátek Uvedení Páně do chrámu - k průvodu 682 (nebo jiný nápěv*), ke mši 218 (k přijímání lze přidat 217) ** 11. Slaví-li se nezávazná památka Panny Marie Lurdské - 811 nebo jiná z odd. 801 ad. (neslaVí-li se tato památka možno zahrát v tento den po mši několik slok písně 811) 22. Svátek Stolce sv. Petra, apoštola - 826 (nebo 827), na závěr 931 * Z nejdostupnějších publikací např. Zpěvy s odpovědí lidu, s. 318 ** OL též ke vstupu 293, ke mši 292, kpřijímání 217 31 BŘEZEN Poznámka: V březnu - dubnu bývají Velikonoce, viz s. 21. 19. Slavnost sv. Josefa, snoubence Panny Marie -821-823 25. Slavnost Zvěstování Páně - ke mši 130 nebo 111, k přijímání 106, 108, na závěr 117, je možno též ke mši zpívat roráty* (není vhodná 817 - je to slavnost Pána Ježíše, ne Panny Marie) * OL též 181-186 DUBEN Poznámka: Ve dnech kolem svátku sv. Marka (25. dubna), kdy se tradičně konají modlitby za požehnání úrody je vhodné v tyto dny hrát po mši písně 912 (1. sl.) a 913. 23. Svátek sv. Vojtěcha, biskupa a mučedníka - 833,838/4.sloka* 25. Svátek sv. Marka, evangelisty -827 4 HK též 893 33 KVĚTEN Poznámka: Měsíc květen je v lidové zbožnosti věnován úctě Panny Marie. Vyjma mší o Panně Marii, však mariánské písně (odd. 801 ad.) ke mši nehrajeme - ty se mohou hrát po mši nebo při Májových pobožnostech. Ve shodě s liturgií hrajeme při mši písně odpovídající mešnímu formuláři. Je to nešvar hrát celý květen při mších mariánské písně. 1, Slaví-li se nezávazná památka sv. Josefa, Dělníka - 821 - 823 6. Památka (v Čechách nezávazná) sv. Jana Sarkandra, kněze a mučedníka - 838/11. sl.* 12. V pražské arcidiecézi: Výročí posvěcení katedrály - 917,918 * OL též 892 34 16. Svátek sv. Jana ; Nepomuckého, kněze a mučedníka - 835, 838/10. sl. 20. Památka (v Čechách nezávazná) sv. Klementa Marie Hofbauera, kněze - 838/12. sl. 21. V brněnské diecézi: Výročí posvěcení katedrály - 917,918 30. Památka (na Moravě nezávazná) sv. Zdislavy - 834, 838/6. sl. * HK též 895 35 ČERVEN Poznámka: Na měsíc červen obvykle připadají slavnosti Nejsvětější Trojice, Těla a Krve Páně a Nejsvětějšího Srdce Ježíšova - ktomu viz. s. 27 - 28. 6. Slaví-li se nezávazná památka sv. Norberta, biskupa - 838/16. sl. 15. Slaví-li se nezávazná památka sv. Víta, mučedníka - 838/15. sl. 19. Slaví-li se nezávazná památka sv. Jana Nepomuckého Neumanna, biskupa - 838/13. sl. 24. Slavnost Narození sv. Jana Křtitele -121* 29. Slavnost sv. Petra a Pavla, apoštolů - 827** (na závěr možno 931) * OL též 893, 894 *’ HKtéž 891 36 30. V olomoucké arcidiecézi: Výročí posvěcení katedrály -917,918 37 ČERVENEC 4. Památka (na Moravě nezávazná) sv. Prokopa, opata - 838/5. sl. 5. Slavnost sv. Cyrila, mnicha, a Metoděje, biskupa -828, 829,838/1. sl. 14. Slaví-li se nezávazná památka bl. Hroznatý, mučedníka - 838/9. sl. 16. V ostravsko-opavské diecézi'. Výročí posvěcení katedrály - 917, 918 22. Památka sv. Marie Magdalény - 413 (viz 3. sloka a celkově velikonoční charakter liturgických textů) 26. Památka sv. Jáchyma a Anny, rodičů Panny Marie - 824, 825 27. Památka (v Čechách nezávazná) sv. Gorazda a druhů 38 - 838/9. sl., (možno též 828, 829) 29. Památka sv. Marty - 845 (viz 5. sloka) 31. Památka sv. Ignáce z Loyoly, kněze - 929 (autor textu) SRPEN i 5. Slaví-li se nezávazná památka Posvěcení římské baziliky Panny Marie - píseň z odd. 801 ad. 6. Svátek Proměnění Páně - 707, na závěr 703 11. Památka sv. Kláry, panny - možno hrát písně jako v den sv. Františka z Assisi (4. října) 909, 928 22. Památka Panny Marie Královny - písně z odd. 801 ad., (vhodné jsou zvi. 802, 807 - viz refrén), na závěr 815 29. Památka Umuěení sv. Jana Křtitele - písně jako 24. června: 121* * OL též 893, 894 40 ZÁŘÍ 8. Svátek Narození Panny Marie - písně z odd. 801 ad., (vhodná je zvi. 801) 12. Slaví-li se nezávazná památka Jména Panny Marie - písně z odd. 801 ad., (vhodná je zvi. 805) 14. Svátek Povýšení svátého kříže - 317 nebo 306*, k přijímání je vhodná zvi. 712 (koná-li se po mši uctívání sv. kříže, hrát další sloky z písně 317 a 306, nebo též 304) 15. Památka Panny Marie Bolestné - 311 nebo 314 (- nezpívá-li se jako sekvence) 16. Památka (na Moravě nezávazná) sv. Ludmily, mučednice - 832,838/2. sl. 28. Slavnost sv. Václava, mučedníka - 831,838/3. sl ., na závěr 830 29. Svátek sv. Michaela, Gabriela a Rafaela, archandělů - 512 (viz. 1. a 5. sloka), na závěr 870 ** * OL též 385, k přijímání též 782 - 789, 795 " OL též 889 41 ŘÍJEN Poznámka: V měsíci říjnu jsou věřící vyzývání k hojnější modlitbě růžence. Při společných růžencových pobožnostech je vhodné mezi desátky hrát příslušné sloky písně 814 (1. -5. sl. růženec radostný, 6.-10. sl. růženec bolestný, 11. - 15. sl. růženec slavný, sloky k růženci světla jsou uvedeny na konci této brožurky). 2. Památka Svatých andělů strážných - 512 (viz 1. a 5. sl.), na závěr 870* 4. Památka sv. Františka z Assisi - 909,928 (autor textu) 7. Památka Panny Marie Růžencové - písně z odd. 801 ad. (vhodná je zvi. 810), na závěr 814 - úvodní sloka 12. Slaví-li se nezávazná památka sv. Radima, biskupa - 838/9. sl. (též možno písně ksv. Vojtěchovi,viz 23. dubna) ’ OL též 889 42 15. Památka sv. Terezie od Ježíše, panny a učitelky církve - 312 (autorka textu) 16. Slaví-li se nezávazná památka sv. Hedviky, řeholnice - 838/8. sl.* (V ostravsko-opavské diecézi: Svátek sv. Hedviky, řeholnice - 891, 838/8. sl.) Slaví-li se nezávazná památka sv. Markéty Marie Alacoque, panny - 844 nebo písně k Nejsvětšjšímu Srdci Ježíšovu: 702, 708, 709, 715,723, 728’* 18. Svátek sv. Lukáše, evangelisty -827 30. V královéhradecké diecézi: Výročí posvěcení katedrály - 917, 918 * OL též 891 ** OL též 784 43 LISTOPAD Poznámky: Ve dnech modliteb za zemřelé 2. - 8. listopadu je vhodné hrát po mši 922 nebo 924. V 34. týdnu liturgického mezidobí (od pondělí po slavnosti Ježíše Krista Krále), jež připadá na konec listopadu, je vhodné hrát častěji eschatologickou píseň 519. Na přelomu listopadu a prosince začíná doba adventní - viz s. 17. 1. Slavnost Všech svátých -840,841 (068) 2. Vzpomínka na všechny věrné zemřelé - 921 - 925 9. Svátek Posvěcení lateránské baziliky - 917, 918 12. Památka sv. Josafata, biskupa a mučedníka - na závěr 910 13. Památka sv. Anežky České, panny - 836, 838/7. sl.* * HK též 894 44 18. Slaví-li se nezávazná památka Posvěcení římských bazilik svátých apoštolů Petra a Pavla - 826,827 * 23. Slaví-li se nezávazná památka sv. Klementa /., papeže a mučedníka - 838/14. sl." * HK též 891 " HKtéž 892 45 PROSINEC Poznámka: V prosinci jsou Vánoce - viz s. 19. 2. V plzeňské diecézi: Výročí posvěcení katedrály - 917, 918 . 8. Slavnost Panny Marie, počaté bez poskvrny prvotního hříchu -130 (111,112,124) nebo písně z odd. 801 ad. (zvi. 801), k přijímání vhodnou adventní píseň (např. 106 - 108,114 - 116,127), závěr 117 * 22. V českobudějovické diecézi: Výročí posvěcení katedrály -917,918 ‘OL též 185, 186 46 SVÁTOSTI A DALŠÍ BOHOSLUŽBY Křest se koná obvykle mimo mši; použijeme 906. Koná-li se při mši, je formulář a tedy i písně z příslušného dne; v neděli není Věřím. Při vlastním mešním formuláři se vhodným způsobem použije 906. V neděle adventní, postní, velikonoční, na slavnosti, na Popeleční středu a ve Svatém týdnu musí být mešní formulář z těchto dnů, nesmí být formulář např. k biřmování, pomazání nemocných, svatební, pohřební. Toto musí respektovat i výběr písní a hudby k těmto mším; např. při pohřební mši na adventní neděli se musí zpívat písně adventní, nikoliv za zemřelé. Biřmování je pravidelně ve mši. Při vlastním formuláři zpíváme 421, 424, 425. Při mazání křižmem 422, 423. V neděli a slavnosti není Věřím, ve všední dny ani Sláva. Při hromadném udělování pomazání nemocných zpíváme 525, jinak písně podle liturgické doby. Při vkládání rukou - symbol působení Ducha Svatého - 422,423. 47 Při svatební mši zpíváme 916 a dbáme na to, aby případné vložky nebyly vyloženě hudba světská. Při pohřební mši zpíváme 921, 923, 925; písně 922, 924, 926 na vhodných místech pohřebního obřadu. Při bohoslužbě slova zásadně nepoužíváme mešní písně. Používáme písně z liturgické doby, příležitostné a k svátým; k případné eucharistické adoraci resp; přijímání těla Kristova příslušné písně o Pánu Ježíši. Pro jakoukoliv bohoslužbu, při které se přináší ze svatostánku tělo Kristovo, platí tato zásada: Od chvíle’ kdy se svatostánek otevře, do chvíle, kdy se zavře, se nezpívá popř. na varhany nehraje nic jiného, než eucharistické písně a zpěvy. DENNÍ MODLITBA CÍRKVE Konstituce o posvátné liturgii Druhého vatikánského koncilu (čl. 100) doporučuje „konat společně o nedělích a větších svátcích modlitbu hlavních částí“ denní modlitby církve. V Kancionálu jsou uvedeny ranní chvály, zhudebněné nešpory a modlitba před spaním (tzv. kompletář). Nešpory Mariánské nešpory (085*) se používají v dny liturgických oslav Panny Marie. Nedělní nešpory (084) se mohou zvi. s některými úpravami (hymnus, krátké čtení, texty proseb, závěrečná modlitba) použít i o jiných liturgických dnech než jen v liturgickém mezidobí I. týdnu (viz Všeobecné pokyny k denní modlitbě církve, čl. 246 - 247). Předepsaný hymnus je možno nahradit příslušnou písní z Kancionálu, viz Denní modlitba církve -Hymny a básnické modlitby, v adventní době 106 nebo 128, po 17. prosinci 111, ve vánoční 217 nebo 219, ve velikonoční době 411, po slavnosti * OL též 085B 49 Nanebevstoupení Páně a o slavnosti Seslání Ducha Svatého 423 atd. Pro dobu postní jsou nešpory u-vedéné v Kancionálu nepoužitelné. Ranní chvály Totéž co pro nešpory platí i pro ranní chvály (081). Uvedený text hymnu v ranních chválách lze zpívat na nápěv 089 (hymnus), 117 nebo 423. Modlitba před spaním (tzv. kompletář) Nedělní kompletář (089) lze z liturgického hlediska používat kterýkoli den v týdnu (viz. Všeobecné pokyny k denní modlitbě církve, čl. 88). 50 SEZNAMY ROZPIS RESPONSORIÁLNÍ CH ŽALMŮ DOBA ADVENTNÍ 1. neděle A 686 B 601 C 604 po 686 út 613 st 672/3 čt 623 pá 657 so 601 2. neděle A 613 B 602 C 651 po 602 út 651 st 649 čt 655 pá 601 so 602 3. neděle A 601 B 644 C 649 po 604 út 633 st 602 čt 651 pá 601 4. neděle A 604 B 651 C 601 17.12.613 18.12. 613 19. 12. 656 20.12. 604 21.12. 651 22.12. 641 23. 12. 604 24. 12. 602 DOBA VÁNOČNÍ 25. 12.: vigilie 603, 602; v noci 611; za svítání 612; ve dne 612 svátek sv. Rodiny 648 29.12.611 30.12.611 31.12. 611 (nazač.roku653) 1.1.656 2. neděle po Narození Páně 612 2.1.612 3.1.612 4.1.612 5.1.685 6.1.611 6.1.613 7. l.(po) 613 8. l.(út) 613 9. l.(st) 613 10. l.(čt) 613 11. l.(pá) 613 12. l.(so) 613 svátek Křtu Páně 613 51 DOBA POSTNÍ Popeleční středa 664 čt 662 pá 665 so 661 1. neděle A 664 B 664 C 668 po 684 út 633 st 664 čt 668 pá 661 so 662 2. neděle A 602,655 B 666 C 657 po 665 út 663 st 668 čt 654 pá 652 so 655 . 3, neděle A 667 B 684 C 655 (667)po 658 út 662 st 656 čt 667 pá 662 so 665 4. neděle A 672/3 B 664 C 633 (657)po 656 út 652 st 655 čt 669 pá 663 so 668 5. neděle A 669 B 665 C 651 (663)po 672/3 út 663 st 653 čt 656 pá 668 so 657 6. neděle vlastní text po 657 út 654 st 661 Zelený čtvrtek, Velký pátek, Velikonoční vigilie - všechny žalmy vlastní. DOBA VELIKONOČNÍ slavnost Zmrtvýchvstání Páně 627 po 627 út 627 st 627 čt 627 pá 627 so 627 2. neděle 621 po 624 út 625 st 633 čt 633 pá 624 so 621 3. neděle 622 po 625 út 646 st 628 čt 628 pá 647 so 622 4. neděle A 672/3 B 625 C 685 po 658 út 628 st 624 čt 624 pá 625 so 612 52 5. neděle A 623 B 623 C 659 po 623 út 659 st 686 čt 651 pá 659 so 625 6. neděle A 628 B 612 C 628 po 621 út 622 st 623 slavnost Nanebevstoupení Páně 629 pá 629 so 629 7. neděle A 657 B 621 C 621 po 629 út 629 st 629 čt 668 pá 649 so 621 slavnost Seslání Ducha Svatého - vigilie, den slavnosti 626 Slavnosti • Nejsvětější Trojice A 653 B 659 C 656 • Téla a Krve Páně 633 • Nejsvětějšího Srdce Ježíšova A 649 B 656 C 672/3 LITURGICKÉ MEZIDOBÍ 1. týden 1. po 651 út 659 st 656 čt 667 pá 655 so 684 2. po 655 út 641 st 657 čt 663 pá 666 so 651 2. neděle A 684 B 657 C65Í 1. po 613 út 656 st 613 čt 656 pá 602 so 629 2. po 662 út 657 st 659 čt 654 pá 657 so 663 3. neděle A 657 B 662 C 684 1. po 651 út 652 st 613 čt 633 pá 657 so 655 2. po 652 út 656 st 685 čt 651 pá 664 so 665 4. neděle A 601 B 667 C 657 1. po 668 út 666 st 649 čt 656 pá 657 so 672/3 2. po 654 út 663 st 669 čt 659 pá 652 so 657 53 5. nedéle A 684 B 652 1. po 626 út 626 st 649 2. po 686 út 642 st 657 6. neděle A 654 B 669 1. po 669 út 655 st 623 2. po 684 út 662 st 654 7. neděle A 655 B 665 1. po 659 út 655 st 684 2. po 684 út 662 st 654 8. neděle A 657 B 655 1. po 655 út 659 st 656 2. po 656 út 651 st 652 9. neděle A 684 B 652 1. po 648 út 666 st 604 2. po 657 út 655 st 604 10. neděle A 662 B 669 1. po 633 út 684 st 656 2. po 654 út 655 st 659 11. neděle A 685 B 652 1. po 651 út 649 st 648 2. po 663 út 664 st 653 12. neděle A 663, 666 1. po 656 út 642 st 656 2. po 663 út 655 st 684 13. neděle A 652 B 659 1. po 655 út 654 st 633 2. po 665 út 662 st 663 54 C 659 čt 648 pá 669 so 664 čt 662 pá 662 so 662 C 648 čt 659 pá 655 so 659 čt 633 pá 648 so 662 C 655 čt 661 pá 684 so 655 čt 669 pá 655 so 661 C 651 čt 652 pá 651 so 648 čt 685 pá 653 so 658 C 647 čt 648 pá 649 so 659 čt 604 pá 684 so 652 C 652 čt 602 pá 655 so 655 čt 666 pá 657 so 633 C 665 čt 659 pá 63? so 633 čt 651 pá 685 so 663 B 656 C 658 čt 659 pá 648 so 644 čt 661 pá 663 so 661 C 622 čt 663 pá 656 so 656 čt 684 pá 684 so 602 14. neděle A 659 B 669 C 628 1. po 668 út 654 st 602 čt 655 pá 652 so 656 2. po 655 út662 st 656 čt 663 pá 664 so 659 15. neděle A 651 B 602 C 684 1. po 663 út 654 st 655 čt 656 pá 628 so 621 2. po 684 út 654 st 663 čt 604 pá 661 so 661 16. neděle A 655 B 672/3 C 648 1. po Chci zpívat Hospodinu - z velikonoční vigilie út Chci zpívat Hospodinu - z velikonoční vigilie st 633 čt 653 pá 684 so 656 2. po 684 út 602 st 646 čt 669 pá 672/3 so 642 17. neděle A 684 B 659,656 C 662 1. po 656 út 655 st 652 čt 642 pá 651 so 659 2. po 662 út 663 st 663 čt 685 pá 661 so 669 18. neděle A 666 B 649 C 669 1. po 662 út 664 st 662 čt 667 pá 651 so 652 2. po 654 út 685 st 686 čt 665 pá 652 so 655 19. neděle A 602 B 633 C 649 1. po 656 út 666 st 628 čt 685 pá 653 so 685 2. po 653 út 684 st 656 čt 663 pá 657 so 664 20. neděle A 659 B 633 C 668 1. po 663 út 602 st 657 čt 646 pá 649 so 648 2. po 662 út 666 st 672/3 čt 665 pá 656 so 602 21. neděle A 652 B 633 C 647 1. po 651 út 657 st 655 čt 654 pá 652 so 651 2. po 651 út 611 st 648 čt 659 pá652 so 655 55 22. neděle A 658 B 685 C 657 1. po 651 út 657 st 649 čt 651 pá 685 so 667 2. po 657 út 659 st 685 čt 653 pá 657 so 666 23. neděle A 667 B 649 C 669 1. po 655 út 659 st 666 čt 653 pá 622 so 652 2. po 654 út 651 st 643 čt 657 pá 642 so 633 24. neděle A 655 B 668 C 665 1. po 666 út 654 st 628 čt 652 pá 658 so 685 2. po 633 út 685 st 659 čt 623 pá 622 so 656 25. neděle A 666 B 654 C 659 l.po 685 út 686 st 666 čt 642 pá 642 so 652 2. po 648 út 648 st 662 čt 655 pá 659 so 662 26. neděle A 662 B 684 C 649 1. po 663 út 685 st 663 čt 684 pá 664 so 669 2. po 661 út 669 st 655 čt 657 pá 653 so 648 27. neděle A 663 B 648 C 667 1. po 662 út 661 st 669 čt 668 pá 663 so 642 2. po 666 út 652 st 647 čt 649 pá 651 so 656 28. neděle A 672/3 B 658 C 651 1. po ě51 út 645 st 654 čt 669 pá 666 so 656 2. po 685 út 684 st 657 čt 651 pá 685 so 653 29. neděle A 651 B 655 C 685 1. po 652 út 666 st 667 čt 665 pá 668 so 685 2. po 685 út 602 st z velikonoční vigilie po 5. čtení čt 652 pá 659 so 686 56 30. neděle A 658 B 651 C 633 l.po 657 út 656 st 659 čt 655 pá 642 so 685 2. po 684 út 648 st 659 čt 659 pá 656 so 658 31. neděle A 654 B 656 C 659 1. po 652 út 658 st 648 čt 657 pá 651 so 659 2. po 655 út 652 st 657 čt 656 pá 686 so 666 32. neděle A 658 B 649 C 663 1. po 684 út 633 st 684 čt 684 pá 645 so 656 2. po 649 út 685 st 672/3 čt 648 pá 658 so 648 33. neděle A 648 B 654 C 651 1. po 663 út 646 st 657 čt 685 pá 642 so 652 2. po 662 út 684 st 653 čt 651 pá 684 so 657 34. neděle - slavnost Ježíše Krista Krále A 672/3 B 651 C 686 1. po 653 út 653 st 653 čt 653 pá 653 so 653 2. po 652 út 659 st 651 čt 685 pá 642 so 667 SLAVNOSTI, SVÁTKY A PAMÁTKY SVATÝCH V závorkách jsou responsoriální žalmy pro případ, že se bere vlastní 1. čtení z lekcionáře V. Přednost však mají čtení z feriálních lekcionářů. Leden (13. 647) (18. 644) 25. 647 26. 612 Únor 2. 611 (11. 641) 22. 672/3 (23. 646) Březen 19. 649 25. 602 57 Duben (23. 611) 25. 645 29. 649 Kvžten O- 658) 3. 645 14. 645 16. 646 (20. 647) 31. 641 Červen 11. 612 (22. 647) 24. vig.654 24.slav.659 (28. 647) 29. vig.645 29.slav.633 (645) Červenec 3. 647 (4. 649) 5. 647 (6. 646) 11. 633 (22. 658) 23. 633 25. 645 (26. 685) (31. 647) Srpen (1- 684) 6. 611,612 9. 646 10. 646 15. vig. 642 15. sv. 643 24. 659 (29. 654) Září 8. 641 14. 668 (15. 646) (16. 648) 21. 645 28. 659 29. 656 (30. 647) Říjen O- 657) (2. 668) (4. 649) (15. 684) (17. 633) 18. 659 28. 645 Listopad 1. 642 9. 686 (13. 649) 18. 651 30. 645 Prosinec 8. 651 26. 646 27. 656 28. 612 SPOLEČNÉ ODPOVĚDI A SPOLEČNÉ RESPONSORIÁLNÍ ŽALMY 58 V době adventní V době vánoční V době postní V době velikonoční V liturgickém mezidobí Křest Biřmování Svatba Pohřeb Posvěcení kostela Panna Maria Svatí 601*, 602,604 611*, 612; po Zjevení Páně: 613 662*, 664, 668, 669 621*, 622*, 623*, 627, 628; po Nanebevstoupení Páně: 629 • k žalmům chvály: 651*, 653*, 656*; • k žalmům prosebným: 655*, 663*, 666*, 633, 657, 658, 659, 667,684, 685; • poslední týdny: 686 633,657,672/3, 624+ 626,659, 672/3 633, 648, 655 658, 672/3, 686, 624+, 654+, 661+,671+ 686 641, 642,643 • mučedníci: 646; • duchovní pastýři: 647,672/3; • učitelé církve: 684; • svati a světice: 633,648,649 59 PRAMENY Denní modlitba církve. Hymny a básnické modlitby. Zvon, Praha 1993. ISBN 80-7113-072-9. Institutio generalis de Liturgia Horarum (Všeobecné pokyny k denní modlitbě církve). V: Denní modlitba církve I., Česká liturgická komise, Praha - Vatikán, 1988. Institutio generalis missalis Romani, Editio typica tercia 2002, (Všeobecné pokyny k římskému misálu, III. vydání). Česká biskupská konference, Praha 2003. Kancionál - společný zpěvník českých a moravských diecézí. 30. vyd. Katolický týdeník, Praha 2004. ISBN 80-86615-03-0. Kancionál - společný zpěvník českých a moravských diecézí, vydání pro arcidiecézi olomouckou a diecézi ostravsko-opavskou. 10. upravené vydání. Katolický týdeník, Praha 2003. ISBN 80-86615-01-4. Kancionál - společný zpěvník českých a 60 moravských diecézí s dodatkem pro diecézi královéhradeckou. 31. vyd. (pro diecézi královéhradeckou 1.). Katolický týdeník, Praha 2004. ISBN 80-86615-05-7. Kancionál - Snadný varhanní doprovod, Musica sacra, Brno 2004. ISBN 80-239-3715-4. Liturgický kalendář pro české a moravské diecéze. Pro Českou biskupskou konferenci každoročně vydává Katolický týdeník, Praha. Varhanní doprovod kancionálu. Zvon, Praha 1992. ISBN 80-7113-057-5. Velikonoční graduál (autor P. Josef Olejník). Gloria, Rosice u Brna 2001. ISBN 80-86200-60.-4. Zpěvy mezi čteními, responsoriální žalmy, zpěvy před evangeliem. Pro jednotu Musica sacra vydalo nakladatelství Gloria, Rosice u Brna 2003. ISBN 80-86200-83-3. Zpěvy s odpovědí lidu. 2. vyd. Karmelitánské nakladatelství Kostelní Vydří ve spolupráci s Liturgickým institutem v Praze v r. 2001. Fototy-pická reedice 1. vydání z r. 1984. 61 DIREKTÁŘ PRO VARHANÍKY Pomůcka pro používání Kancionálu při liturgii Sestavili PhDr. Karel Cikrle a PhDr. Willi Tiirk Vydala MUSICA SACRA Brno L.P. 2006 Druhé, doplněné vydání Sazba a korektury Svatava Holíková Tisk: Tiskárna - Znojmo