Vánoce u Jílkové mají slovo

PhDr. Mgr. Jeroným Klimeš, Ph.D. 2018-12-10

Uchovaly si Vánoce podle Vás duchovní podstatu, která se k nim váže? Pokud ano, přijde Vám to dostačující? Pokud ne, prosím o vysvětlení.

Na severní polokouli je zimní slunovrat přirozený astronomický předěl, který větší konec ne příliš milované zimy, tedy každá doba si musí k tomu astronomickému úkazu definovat ideový obsah podle svých potřeb a svého světového názoru. To se v historii měnilo, jak se měnily i doby.

V dobách krutých zim se čekalo na slunovrat jako na smilování, dnes slunovrat prakticky nikoho nezajímá.

Křesťané slaví narozeniny Ježíše, ale to je v ČR tak jeden člověk z dvaceti. Nicméně je možné, že se tou dobou skutečně narodil (viz Keplerova konjunkce, Betlemská hvězda).

Bezvěrci občas slaví svátky rodiny, ale vánoce jsou spíš dobou tápání, že si s vánocemi lidé nevědí rady, prostě je to momentálně jen příležitost k oslavě, jen nevíme, co vlastně oslavovat. To je příznak panující krize ideologií, takže jak se podle cyklu vývoje ideologií časem prosadí (staro)nová silná ideologie, tak ta zase vtiskne vánocům nový smysl dle svého vkusu. Ideologické vakuum je jen dočasné období (bohužel/bohudík?).

Pro dodržování jakých tradic jste a jaké byste klidně oželel? Co podle Vás bylo s Vánoci spojené a vytratilo se? A co je podle Vás o Vánocích, na Vánoce nejdůležitější? Pokud jste na to ještě neodpověděl.

Bilance stávajícího života a plány do dalšího roku či života.

Setkání s rodinou.

Televizi bych oželel.

Vrátil bych tu praxi – pozvat ke štědrovečerní večeři někoho od sousedů, jen pořádně nevím, jak to zrealizovat.

V minulosti došlo k několika proměnám týkajících se "představitelů" Vánoc. Je tedy v naší kotlině jasné, že jím může být pouze Ježíšek? A je/není pro Vás důležité jeho zachování? Z jakého důvodu?

Jsem katolík, přeci nebudu slavit narozeniny Davida Ratha (25.12.1965)? :-)

Tedy dokud budu já živý, tak budu oslavovat narozeniny Ježíše, pak ať si každý slaví, co chce.

Stále častěji se poukazuje na to, že se Vánoce staly spíše svátkem konzumu a jsme "pod diktátem" obchodníků. Souhlasíte s tím, nebo situaci vnímáte jinak? Prosím o vysvětlení.

Kdyby byla na naší rodině, a konkrétně na mě, tak by obchodníci zkrachovali. Utrácení je případ jen určité části populace. Jestli za vánoce utratíme 10000Kč na 7 osob, tak je to hodně.

Podle ekonomů jedním z pozitivních faktorů pro státní kasu jsou právě „prodejní žně“ před koncem roku. Určitá komerčnost-konzumnost je tedy prospěšná. Co Vy na to?

Tak říkáte to jasně – pro státní kasu je to dobře, pro kasu těch lidí je to tragedie. Prostě je na místě se zeptat cui bono?

Staly se z Vánoc podle Vás řekněme jakési orgie nestřídmosti? I s ohledem na obžerství o svátcích? A je to novodobá záležitost? Nebo nejde o nic nového? Případně, byl byste pro omezení nestřídmosti, přestože si to lidé dnes mohou dovolit?

Osobně omezil na způsobilosti nakládat s penězi těm lidem, kteří mají tři a více exekucí, protože ti se o vánocích jen znova zadluží a okradou i o těchto vánocích další lidi. Prostě jsou lidé, kteří si dělají radost tím, že utrácejí. Já si dělám radost jinými aktivitami. V ČR je 100000 lidí, kteří mají deset a více exekucí, tzn. okradli přes milión jiných subjektů – tyto lidi snad jen právníci mohou považovat za svéprávné v nakládání s penězi.

Domníváte se, že konzumní přístup k Vánocům, může onu podstatu narušit nebo dokonce když použiji tvrdý výraz- zlikvidovat?

Nová doba si musí definovat obsah vánoc. Zatím děláme tyto pořady, protože většinová populace neví, co má oslavovat. Rituál sám o sobě má minimální trvanlivost, je to jen podtržení myšlenky. Když se myšlenka vytratí, musí zmizet i rituál, zpravidla tak, že zdegeneruje do nějaké pitoreskní podoby. Například kolektivní vánoce se stávají egoistickými svátky, mnoho lidí je neslaví vůbec (4 %, tzn. 400000 lidí), ostatní se ještě více odřezávají od druhých lidí.

Myslíte, že stres a shon, který s Vánoci v posledních letech souvisí, je jen následkem jejich komercionalizace? Nebo jde spíše o standard uspěchané doby?

Ten shon v adventu je na jednu stranu dobrý, protože se takto dá lépe přežít hnusné počasí a temné večery, ale o vánocích by si člověk měl najít více času na rodinu. Mnoho lidí se před vánoci strhá úklidem, to je asi také zbytečné.

Myslíte, že mezilidské vztahy podléhají tlaku "musíme se mít rádi " o Vánocích, jsme de facto nuceni k jakési přetvářce a je to pro nás zatěžující. Případně se paradoxně pod tíhou tohoto tlaku mohou vztahy i zhoršovat??

Ano, pokud je to přetvářka, tak je to špatné, ale dát si větší pozor na pusu můžeme, odložit mobil při štědrovečerní večeři by neměl být nadlidský výkon, ani jít s rodinou na procházku. Prostě mírná snaha o příjemnou pohodu není od věci. Stejně tak je dobré alespoň od oběda nejíst, aby nám chutnala večeře. Prostě krásný svět nevzniká sám od sebe, trochu se snažit musíme.

Horší je ale jiná věc. Rodiny jedou podle dvojího pravidla.

Jedni se řídí pravidlem: K blízkým, se chovám lépe než k cizím. Těm se většinou vánoce líbí. Druhá skupina lidí vyrostla v rodinách, kde se k cizím chovají lépe než k blízkým. Ti často opravdu na vánoce rádi nevzpomínají, protože cizí lidi se k nim chovají lépe než ti nejbližší.

Pokud byste měl/a jednou větou specifikovat dané téma - podstata Vánoc, jak by zněla?

Narodil se Kristus Pán - radujme se! (noty)