Karel Poláček: Bylo nás pět

VI . Koupání u rybníka Klobouku

- teologická rozprava s následným morálně psychologickým rozborem -

PhDr. Mgr. Jeroným Klimeš, Ph.D. 2017-07-21

Opovážlivé spoléhání na Boží milost - 1. díl

  1. Opovážlivé spoléhání na Boží milost, aneb hazardování se životem

  2. Nezaviněná nevědomost

  3. Refrakterní fáze viny

  4. Manipulace se sociálním odmítnutím a závěr

Pokud jste tak ještě neučinili, přečtete si a poslechněte tuto krátkou ukázku z knihy Karla Poláčka Bylo nás pět.

Z tohoto vtipného úryvku, který navíc dokonale čte František Filipovský, vysvítá, jak byla mladá generace dřív formována křesťanskou morálkou. V období mezi pubertou a střední dospělostí je opravdu období, kdy mladí neuvěřitelně snadno riskují svůj život. V manažerských pozicích se toto bohorovné období projevuje tím, že dělají neuvěřitelně riskantní a samozřejmě často zcela chybná rozhodnutí s představou, že se jim nemůže nic stát.

Typická křivka mužské kariéry vyjádřena v produkci a spotřebě lovců sběračů. Pět charakteristik zakroužkovaného období adolescence a mladší dospělosti: a) Pokud kluk nenašlápne kariéru do 30 let, tak ji nenašlápne nikdy, tedy jistá dravost je nezbytná. b) Období bohorovnosti a opovážlivého riskování c) Období nevděku d) Adolescentní konverze e) Orientace na mimořádné výkony a ne na dlouhodobou výdrž.

Názornou ukázkou tohoto sebevražedného chování může být tato série fotografií:

Je jasné, že i s tímto klukem se rodiče piplali od narození a on tady kvůli dvou bezcenným fotkám riskuje život, když skáče přes propast v sandálech, se stativem v náruči.

Právě toto chování označovala klasická katolická morálka za opovážlivé spoléhání na Boží milost a podle míry rizika se to chápalo buď jako lehký, nebo těžký hřích. Zde samozřejmě by se to považovalo za těžký hřích, neboť tento fotograf riskuje život. Konec konců i já mám spolužáka, který takto zařval v Tatrách. (Místo dvou kluků přijely domů dva pytle plné končetin k velké radosti vdovy a celé rodiny.) Mezi toto hazardování s životem patří i zážitkový sex bez kondomu s nahodilými partery. Už mi také volala žena muže, která náhodou zjistila, že její muž bere prášky na AIDS a on jí nic neřekl! Dále sem spadá podceňování nechtěného těhotenství u mladých dívek, které jsou přesvědčeny, že ony do jiného stavu přijít nemohou...

Dnes mají rodiče méně dětí než v minulosti. Vůbec nejsou připraveni na to, že ve funkčních rodinách se nepovede jedno dítě z deseti a že v narušených rodinách přijdou klidně o každé druhé dítě. Ne že by se tyto děti přímo zabily, ale prostě se odcizí, skončí na drogách, skončí jako bezdomovec ap. Ano děti mají málo a ještě jim rodiče nevštěpují do hlavy, že život je Boží dar, se kterým si opravdu nemohou dělat, co se jim zlíbí. Za časů Poláčka vidíme, že toto byl standart, které mu děti rámcově správně rozuměly ještě před pubertou.

Morálka, stejně jako psychologické poradenství, jede podle pravidla: "Chytrému napověz, hloupého kopni." Bibli v tomto smyslu pak píše , že "Boží slovo nezkušenému dává moudrost." Moderní výchova dětem ani nenapovídá. Uvědomme si, že kromě včasného formování morálkou a charismatických vůdců, které děti obdivují, ve věku mladší dospělosti opravdu na děti nic neplatí.

Pokračování

2. Nezaviněná nevědomost

3. Refrakterní fáze viny

4. Manipulace se sociálním odmítnutím