Kdo a co formovalo Ježíše a kdo byla jeho osudová žena - Marie Magdalská nebo Nazaretská?

PhDr. Mgr. Jeroným Klimeš, Ph.D. 2016-05-16 (průběžně doplňováno)

Různé romány o Ježíšovi často velmi volně zacházejí s informacemi z evangelií. To samozřejmě mohou, ale musíme pak počítat s tím, že jsou to romány o někom jiném než o historickém Ježíši. To se týká též dnes tak populární otázky osudové ženy Ježíše. Úkolem náboženské psychologie je pochopit skutečné osoby a vlivy, které formovaly historického Ježíše. Psychologii vždy zajímá dětství člověka, což zde představuje otázku, zda líčení Ježíšova dětství v evangeliích koresponduje s obrazem psychiky dospělého Ježíše.

Podobně jako Heinrich Schliemann byl přesvědčen o reálné existenci Tróji, i já si myslím, že události Ježíšova dětství jsou principiálně pravdivým líčením, které je možné do sebe poskládat do jednoho logického celku bez větších nesrovnalit a možná jdou spárovat dohromady i s astronomickými údaji o Betlémské hvězdě a církevními svátky (Zvěstování P. Marii a Boží hod vánoční/Narození Páně). Navíc líčení dětstí je kompatibilní s postoji a výroky z dospělosti. Obtížné je ale si uvědomit, že je to z větší části o psychice neplodných rodičů a adoptovaných dětí.

Reálie Ježíšova dětství jsou následující: Ježíš pochází z Nazareta a až na občasné výlety do Jeruzalémského chrámu tam tráví prakticky celé mládí. Nazaret, jak dnes ukazují archeologické nálezy, byla naprosto marginální, agrární vesnice o 300 obyvatelích. Proto Ježíšova podobenství jsou z největší části ryze zemědělská. Ač se o něm říká, že je syn tesaře, tak až na narážku o trámu v oku bližního (Mt 7, 3) neznáme jediné řemeslné podobenství - na rozdíl od sv. Pavla, který argumentuje sportovními závody či stavěním stanů ap.

Sv. Josef je označován za tektona-tesaře (Mt 13, 55; Mk 6,3). Tento titul v dnešní mluvě odpovídá sousloví: "Pan inženýr/pan doktor". Musel tedy čnít nad místní nazaretskou populaci už tím, že měl praxi z asi dvouletého pobytu v Egyptě. (Například Jeremiáš (Jer 29, 2) uvádí souloví "tesaři a kováři" mezi velmoži a dvořany.) Ale Ježíš sám, coby nemanželské dítě, se zřejmě jen z menší části podílel na Josefově řemesle. To bylo vyhrazeno nejstarším synům - snad nevlastnímu bratrovi Jakubovi, o kterém se pak píše jako o pozdějším představiteli Jeruzalémské křesťanské obce. Ježíšovým údělem bylo pást ovce a pracovat na poli (podobenství o koukoli a pšenici). Podobně jako tisíc let před Ježíšem strávil na pastvině své dětství král David. Možné je též, že v Nazaretě a okolí prostě pro Josefa práce odpovídající jeho vzdělání nebyla, a tak se sám stal souběžně zemědělcem.

Formující myšlenkové proudy

Myšlení Ježíše je formováno z velké části mainstreamovými farizei a učiteli zákona, neboť s těmi vede největší část své osobnostní polemiky. Proto jsme o esenech do nedávna nevěděli, protože pro Ježíše nebyli důležití. Kdyby byli, měli bychom je v evangeliích zachovány v podobě debat a polemik.

Kromě farizeů formoval Ježíše někdo s apokalyptickým uvažováním. To mohl být někdo s vazbou na eseny, ale obecně pro apokalyptické autory bylo typické, že nedružili do komunit, naopak v autorském ústraní psali či rozebírali své antidatované vize o konci světa.

Například vezměme si jeho prapodivný titul "syn člověka", který Ježíš o sobě používá jako kryptogram běžného termínu "mesiáš", který ovšem nemohl nahlas použít. Ten nacházíme jen a jen v apokalypsách - kniha Daniel, kniha Henoch. Stejně tak vzpomeňme na jeho apokalyptické rozhovory s učedníky (Matouš 24 kapitola, Marek 13. ap.). Ježíš sám měl na konec světa vyhraněný názor, ale zdá se, že ho samotného nijak zvlášť nebavilo o něm moc rozjímat a do debat o něm ho museli učedníci vyzývat. Když se ho na konec světa zeptají, má připravenou odpověď, ale moc ji nerozvádí. Myslím, že nejpravděpodobnější člověk, který Ježíše uvádí do této oblasti. Mohl to být sv. Josef - adoptivní otec, popř. někdo z místní synagogy, neboť Ježíš se musel někde naučit dobře číst a psát. Ale já si myslím, že to byla P. Maria.

Osudová žena Ježíše - P. Maria

Hlavní osobou a zároveň osudovou ženou (la famme fatale) jeho života nebyla Maří Magdaléna, i když nepopírám, že si s ní musel rozumět, ale především jeho matka. Ježíš nám myšlením připomíná dnešní děti svobodných matek, kde vzniká nepravé manželství mezi matkou a synem. Jak se předpokládá, Sv. Josef umírá někdy mezi Ježíšovo pubertou a veřejným vystoupením v 30 letech. Od té doby si Ježíš s Marií sobě zbyli, neboť žili v rámci rodiny zřejmě pro ně v dost nepřátelském prostředí - prostě Maria pro ně byla coura, která jim udělala ostudu, a on byl nemanželský panchart (Mt 12, 46), se kterým jsou od začátku jen problémy.

Připomeňme, že z části mají pravdu - vždyť kvůli němu Herodes vyvraždil nemluvňata až do batolata v Betlémě a okolí - to bylo zřejmě rodné město sv. Josefa (více viz http://betlemskahvezda.klimes.us), proto se tam taky po návratu z Egypta nemůže vrátit a též ze strachu ze syna Heroda, Archelaa se usazuje v rodné vesnici své ženy Marie, v Nazaretě (Mt 2, 22).

Macechy nebývají dětmi z předchozího manželství přijímány s otevřenou náručí, zvláště když vezmeme do úvahy, že Maria mohla být věkově mladší než Josefovi synové z prvního manželství. Obecně se má za to, že v době zasnoubení byla velmi mladá - cca 15 let.

Psychologie označuje tyto konfliktní konstelace za křížení rolí: Věkově starší muž musí formálně poslouchat svou mladší nevlastní matku. Maria proto po úmrtí manžela zase musí začít poslouchat Josefova nejstaršího syna, popř. svého syna, Ježíše. Těsně před svou smrtí pak Ježíš svou matku předává do poručnictví - můžeme-li zde použít tento středověký termín - sv. apoštola Jana (J 19, 26), z čehož vyplývá, že Maria nikoho jiného neměla, že Ježíš byl opravdu její jedináček. Zkrátka vztahy v Josefově rodině musely být velmi napjaté.

Protože si Ježíš s matkou sobě zbyli, tak i na svatbu do Kaně přicházejí pospolu a obecně Ježíš se pouští do teologických debat s ženami zcela bez okolků (J 4. kapitola), ač by správně měl o teologii mluvit jen s muži. To je právě zvyk debatovat o teologii s matkou. Ježíš s matkou takto cíleně žili v Nazaretě v ústraní a čekali na pokyn shůry - "až nastane moje hodina" (J 2, 4). To vysvítá právě z komunikace mezi Marií a Ježíšem v Káni. Maria mu říká - udělej zázrak, on jí podrážděně odpovídá - že ne, ne ještě nepřišla jeho hodina, pak ona ho přemluví a on tak poznenáhlu vychází z anonymity. Kdyby chtěl vyjít z anonymity dřív, tak by takto nereagoval. Každopádně zde vidíme, jak Ježíš postupně odhaluje konkrétní detaily svého osobní příběhu a jak formotvorná byla v tomto procesu P. Maria.

Kde přišla Maria k teologickému vzdělání?

Vzdělávání žen tehdy doba moc nepřála, ale nebylo přáno ani Zachariášovi mít dítě, natož syna. Zachariášovi byli neplodní. Vždy mě bylo divné, jak mohla Alžběta, Zachariášova manželka, s otevřenou náručí vítat Marii, která podle všeho bydlela dobrých 150 km daleko (Nazaret u Genezaretského jezera - Judské hory jižně od Jeruzaléma). To vítání mnohem víc připomíná vítání matky a dcery než tety a snachy, které se vidí tak třikrát za život. Takový vztah, který je analogický vztahu matka-dcera, ale vyžaduje dlouhou dobu, aby vznikl. To mě vedlo k domněnce, že P. Maria byla u Zachariášů vychovávána velkou část svého dětství.

Můj kamarád míval vtipnou průpovídku: "Když je hlad, tak i husa přijde k chuti" Tu bych s dovolením aplikoval na Zachariáše vyhladovělého po synovi. Po bytě mu pobíhá holčička, která k nim přišla, protože rodiče v Nazaretu neměli na její obživu. Manželka Alžběta se v ní taky vidí. Jenže holka je zvídavá a učenlivá. Zachariáš má neodolatelnou potřebu NĚKOHO učit, tak z nouze holka dobrá. Je to jeho oddaná žačka až do její puberty, kdy odchází zpět k biologickým rodičům do Nazareta. Tou dobou už má takové teologické vzdělání, že by mohla učit na univerzitě. Umí číst, psát v hebrejštině i teologicky uvažovat.

V rámci charitativních projektů v Africe se ukázalo, že nejvýhodnější je vzdělávat dívky než hochy, protože dívky toto vzdělání spíše předají do další generace. To se zřejmě stalo i zde. Ježíš umí číst a psát hebrejsky, má přehled o teologii takový, že okolí žasne. Navíc má kultivované vystupování, nepoužívá ostré nadávky a je čistotný o řád více, než by odpovídalo výchově na vesnici (jemu farizeové nevyčítají, že si nemyje ruce). Je jasné, že to má od matky a ta tuto úroveň musí mít od jinud než z Nazareta. Pobyt v pěstounské péči u kněze jeruzalémského Chrámu, Zachariáše, by to plně vysvětlil.

Tento pohled nám ale předestřívá tuto úvahu: Zachariáš napřed vychová P. Marii, pak vychová Jana Křtitele. Následně Ježíš s Janem Křtitelem zakládají křesťanství. Takto bychom ale museli Zachariáše považovat za duchovního otce celého křesťanství. Byl by to takový Mojžíš Nového zákona, i když on si to jistě takto nepředstavoval. Ono se to prostě jen tak nějak stalo.

Ježíš a Marie Magdalská

Co se týká lechtivých úvah o vztahu Ježíše s Máří Magdalénou. Měli bychom brát vážně, že Ježíš najisto počítal s tím, že ho za pár měsíců zabijí a pověsí na kříž. Má za těchto okolností cenu si něco začínat s ženou? Prostě v tomto měl Ježíš pro ženy sexappeal těch dokonalých a zároveň naprosto nedostižných mužů. Prostě i když ho vedou na kříž, tak cizí ženy pláčou, jaká že je ho škoda... (Lk 23, 27) Navíc apokryfní evangelia na toto téma jsou z třetího století. Takže mají stejnou historickou hodnotu, jako kdybych dnes napsal zcela objevné a "autenticky intimní" líčení vztahu J. S. Bacha s jeho libretistkou...

Ježíš a Jan Křtitel

Tehdejší doba byla nabytá očekáváním mesiáše. První lidé, kteří uvěřili Boží radostné zvěsti, nebyli učednici, ani žádní muži. První uvěřila v mimořádné poslání Ježíše jeho matka Maria, po ní její teta Alžběta a teprve s ní zřejmě i její manžel Zachariáš.

Když Maria přichází s nečekaným a nepochopitelným těhotenstvím k Alžbětě (6. měsíc), tak Zachariáš je stále pod vlivem vidění anděla v chrámě - stále ještě nemluví, stále trvá expresivní afázie. Možná by mohl mít za sebou poruchy přizpůsobení - už je to přeci jenom půl roku, ale jistě už odezněl prvotní šok. A to ještě neví, že ho čeká další.

Když má člověk expresivní afázii, tak může události kolem sebe jen pozorovat, rozumí tomu, co se kolem něho povídá, ale nemůže k tomu říci ani slovo, jen píše na tabulku (viz níže odstavec o expresivní afázii). Frustrovaní muži bývají více ochotni naslouchat a změnit zaběhané vzorce svého uvažování. Proto Zachariáš v tomto období byl zřejmě ochoten přijmout i to, co by jinak rezolutně a sebejistě odmítl. Konec konců on sám vnímal svou afázii jako trest a pokyn od Hospodina, aby víc naslouchal a méně mluvil (Lk 1, 20).

V tuto chvíli se otvírají dveře vstupuje P. Maria, Alžběta ji vítá jako svou dceru. A ženy si začínají předávat informace a Zachariáš jim sice vše rozumí, ale může k tomu jen do rytmu nevěřícně koulet očima. Hodně materiálu k přemýšlení, které zřejmě Zachariáš plodně využil a zařídil se podle nich.

Zachariáš v tomto směru vychovával i svého syna - Jana Křtitele (Lk 1, 76): "A ty, synu, budeš nazván prorokem Nejvyššího, neboť půjdeš před Pánem, abys mu připravil cestu a dal jeho lidu poznat spásu v odpuštění hříchů, pro slitování a milosrdenství našeho Boha" To byl totiž úkol, který Janovi přiřkl již anděl v chrámě: "Sám půjde před ním [před Pánem] v duchu a moci Eliášově, aby obrátil srdce otců k synům a vzpurné k moudrosti spravedlivých a připravil Pánu lid pohotový". Stejně presentoval sám sebe i Jan Křtitel s odkazem na Izaiáše (Is 40, 3; Mt 3, 3): "Jsem hlas, který volá na poušti: Připravte cestu Pánu".

V tomto kontextu je zřejmé, že tím Pánem Zachariáš musel myslet dítě své pěstounské dcery P. Marie. Proto také Jan Křtitel ještě dříve než se po mnoha letech potkává Ježíšem, tak říká farizeům: "Uprostřed vás stojí, koho vy neznáte - ten, který přichází za mnou; jemu nejsem hoden ani rozvázat řemínek u jeho obuvi." Od táty totiž tisíckrát slyšel, že že támhle v dálce na severu v ústraní a tichosti vyrůstá onen Pán, na kterého čeká celý Izrael.

Jinými slovy sv. Jana Křtitele neformovali žádní eseni či jiná skupina, ale především jeho otec Zachariáš. Na něho, coby kněze Jeruzalémského chrámu, a tedy dost velkou autoritu, se dost možná odvolávala i P. Maria, když se vrací od Alžběty již v pokročilém těhotenství. Možná měla i průvodní dopis, aby ji v Nazaretě brali vážně - prostě kdo ví. Nemanželské těhotenství bylo tenkrát o život.

Takto na dálku vzniká spojenectví dvou spřažených osudů - Jana Křtitele a Ježíše, které se pak mnoho let odvíjí paralelně, zřejmě bez vzájemných kontaktů, jak nepřímo vyplývá s komunikace mezi Janem a Ježíšem (Mt 3, 14). Ti dva se potkávají opravdu až ve svých třiceti letech. Ale je pravděpodobné, že spolu nějaký čas pobyli a diskutovali. Následuje pobyt a postění na poušti. Ano, v této chvíli začíná Ježíš získávat učedníky, kteří se rekrutují často z Janových, jak je Jan za Ježíšem poslal: "On musí růst, já však se menšit".

"Když Ježíš uslyšel, že Jan je uvězněn, odebral se do Galileje. Opustil Nazaret a usadil se v Kafarnaum při moři." Tedy teprve nyní se začíná stěhovat ze zemědělského Nazareta do rybářského Kafarnaum. Odtud pocházejí jeho podobenství o rybách a rybářích. Odtud pochází i sv. Petr.

Každopádně pro Ježíše byl Jan Křtitel velmi důležitou figurou a oba se tedy cítili být silně spjati už od narození a oba k tomu byli programově vychováváni svými rodiči. To též vysvětluje nebývale silnou reakci Ježíše na popravu Jana pár týdnů či měsíců před vlastním ukřižováním, po které následuje ustanovení eucharistie (http://eucharistie.klimes.us).

Zachariášova expresivní afázie a časová chronologie

Málo se zdůrazňuje, že právě touto expresivní afázií celý tento příběh začal (Lk 1. kap). Afázie je neurologická porucha a má nejrůznější obraz podle toho, zda člověk nemůže mluvit či rozumět a jakým způsobem. Nejčastější příčinou je mozková mrtvice. U Zachariáše se jednalo o expresivní afázii (Brockova motorická afázie), kdy člověk plně rozumí, co se kolem něho říká, ale nemůže mluvit. Zachariáš se tedy vyjadřuje posunky a psaním na cedulky, ale nemůže nic vyslovit. Když takového člověka potkáte a zeptáte se ho, jak se má, tak se na vás dívá, otvírá pusu a nic z něj nevypadne. Expresivní afázii odpovídá i umístění anděla - na pravé straně oltáře (Lk 1, 11), tzn. v pravé polovině zorného pole, čili díky křížení mozkových vláken v mozku muselo krvácení být v levé hemisfére, kde jsou řečová centra, zde zřejmě Brockovo.

Pokud Vám nevadí anatomie a rozumíte anglicky. Tady je názorné instruktážní video pro mediky (7 minuta).

Zachariáš je sice němý, ale dítě zplodil. Jak je typické pro neplodné páry, skrývají těhotenství až do pokročilého pátého měsíce. Za měsíc na to, přichází zdaleka na návštěvu těhotná Marie, že také měla vidění anděla, který ji informoval o utajovaném těhotenství Alžběty. Toto vše může Zachariáš jen pozorovat a nanejvýš komentovat vzkazy psanými na tabulku. Po necelém měsíci Maria odchází. Všichni tři - Maria, Zachariáš a Alžběta - jsou přesvědčeni, že začala nová epocha lidstva. Nadšené chvalozpěvy jsou toho jen dokladem (Mariino a Zachariášovo kantikum, Lk 1, 46nn. a 68nn.), kde se o mesiáši hovoří jako o hotové věci. S touto jistotou jsou oba synové vychováváni, i když se fyzicky potkali až v dospělosti.

Jak vypadala ta výchova si můžeme učinit z výroků Jana Křtitele na adresu Ježíše (J 1, 26): Jan jim odpověděl: "Já křtím vodou. Uprostřed vás stojí, koho vy neznáte - ten, který přichází za mnou; jemu nejsem hoden ani rozvázat řemínek u jeho obuvi." Nebo "Tu přišel Ježíš z Galileje k Jordánu za Janem, aby se dal od něho pokřtít. Ale on mu bránil a říkal: 'Já bych měl být pokřtěn od tebe, a ty jdeš ke mně?'" (Mt 3, 13), nebo když Janovi si stěžují, že Ježíš křtí více než on, tak "Jan odpověděl: 'Člověk si nemůže nic přisvojit, není-li mu to dáno z nebe. Vy sami jste svědkové, že jsem řekl: Já nejsem Mesiáš, ale jsem vyslán jako jeho předchůdce. Ženich je ten, kdo má nevěstu. Ženichův přítel, který u něho stojí a čeká na jeho rozkaz, upřímně se raduje, když uslyší ženichův hlas. A tak je má radost dovršena. On musí růst, já však se menšit." (J 3, 26-30)

Ježíš mnohem víc než vztahy řešil otázku, jak moc je jeho život v souladu s proctvími Starého zákona. Ze aramejských zlomcích a řeckých překladech se dochoval starozkonní apokryf Závěti dvanácti patriarchů. Z nich je pro nás nejzajímavější závěť Leviho (Test. Levi 18:6-7): "Nebesa se otevřou a ze svatyně slávy Boží bude na něj vyřčeno posvěcení otcovským hlasem jako od Abrahama, otce Izákova. Bude mu přiřčena sláva Nejvyššího a skrze vodu (dosl. ve vodě) na něm spočine duch rozumnosti a svatosti." Proto tedy Ježíš žádá po sv. Janovi Křtiteli, aby jej pokřtil ponořením, aby si otestoval, jestli se i toto proroctví o hlasu naplní (Mt 3,13-17): "Tu přišel Ježíš z Galileje k Jordánu za Janem, aby se dal od něho pokřtít. Ale on mu bránil a říkal: "Já bych měl být pokřtěn od tebe, a ty jdeš ke mně?" Ježíš mu odpověděl: "Připusť to nyní; neboť tak je třeba, abychom naplnili všecko, co Bůh žádá." Tu mu Jan již nebránil. Když byl Ježíš pokřtěn, hned vystoupil z vody, a hle, otevřela se nebesa a spatřil Ducha Božího, jak sestupuje jako holubice a přichází na něho. A z nebe promluvil hlas: "Toto je můj milovaný Syn, jehož jsem si vyvolil."

Z marketingového pohledu je zjevné, že křesťaství v Izraeli rozjel tandem sv. Jan Křtitel s Ježíšem, ale ti získali svou identitu výchovou, na jejímž úplném začátku stojí expresivní afázie Zachariáše, jak nám to i líčí sv. Lukáš. Pozoruhodné je, že líčení Ježíšova i Janova dětství je v plné psychologické shodě s identitami, které později u nich nacházíme v dospělosti. To je alespoň pro mě hlavní důvod, proč jsem přesvědčen o historické autenticitě líčení Ježíšova dětství. Prostě je plně kompatibilní se zbytkem Evangelií.

Shrnutí

Pokud bychom měli shrnout hlavní a formotvorné osoby Ježíšova života, tak jeho mládí do 30 let charakterizuje lidový termín myšlenkový samorost - sám si rostl.

Klíčovou formotvornou osobou jeho života byla jeho matka, ne žádný muž, ani Máří Magdaléna. Má tedy mysl typickou pro muže vychovávané převážně (svobodnou) matkou a psychiku adoptivních dětí hledajících svého pravého otce.

Myšlenkově nebyl formován komunitou, ale spíš svou matkou, popř. lokálními vzdělanci, ala sv. Josef. Jinak byl povahově družný - měl sklon kolem sebe shromažďovat kamarády, což třeba právě autoři apokalyps neměli.

Významnými postavami postavami, se kterými polemizoval, byli farizeové a zákoníci, možná trochu saduceové, ale rozhodně ne eseni či zeloti ap. Stejně tak ostentativně ignoroval vládce, politiky, Římany a Řeky (Lk 13, 32).

Velký vzájemný respekt a osobnostní svázanost byla mezi ním a jeho "bratrancem" a vrstevníkem Janem Křtitelem (http://eucharistie.klimes.us).

Pokud tedy má vzniknout nějaký román o Ježíšovi, který aspiruje na historicitu, tak by se měl vejít do toho rámce. Obávám se ale že v něm nebude místo na žádný milostný románek, natož na postelovou scénu... Prostě mimomanželský sex byl opravdu natvrdo zakázán a perzekvován, samozřejmě až na opovrhované prostitutky. Ale i tak myslím, že je to příběh velice poutavý a napínavý - již právě proto, že v něm není místa sexuální klišé.

Každopádně dobrým zjištěním je, že líčení dětství Ježíše a sv. Jana Křtitele dobře koresponduje s popisem motivací a rétorikou jich samotných v dospělosti. Psychologicky vzato popis jejich dětství do značné míry vysvětluje jejich chování v dospělosti, což svědčí pro názor, že líčení Ježíšova a Janova dětství jsou autentickým záznamem reálných událostí a ne antidatovanými účelovými smyšlenkami evangelistů.


Příklad nerozeznané expresivní afázie

Jeden pán ochrnul při mozkové mrtvici na dolní polovinu těla. Ležel na posteli a nemohl chodit. Říkal jenom "doprdele" nebo "vypadni". Coby statný sedlák měl stále velkou sílu v rukou. Jednou, když sociální pracovnice Charity mu pomáhala s hygienou, silně ji chytil a přitlačil rukou za záda k pelesti. Ona měla strach, že se jí něco stane, tak najednou, instinktivně začala říkat: "Já vím, pane Nováku, celý život stojí za hovno. Nemá to cenu... atd." Za chvíli tlak ruky ustal a paní viděla, že pán začal plakat. Od té doby jí prý už nikdy neřekl ani "doprdele", ani "vypadni".

Když mi ona sociální pracovnice vyprávěla tento vcelku dojemný příběh, zeptal jsem se jí: "A všimla jste si vůbec, že ten pán měl expresivní afázii?" Bohužel ne. Takže pán zemřel v naprosté psychické samotě. Dokonale rozuměl, co lidé kolem něho říkají, ale nemohl na to říci ani slovo. Přitom stačilo komunikovat stylem:

"Já vím, pane Nováku, že mi rozumíte, ale nemůžete nic říci. Ale ukazovat můžete? Jestli můžete ukázat rukou, tak ji nyní zvedněte, kdykoli souhlasíte. OK. Máte hlad? Máte žízeň? Ano. Chcete čaj? Kafe? Pivo? Tak dobrá. Tak já ho přinesu."

Jen zcela naokraj, podle chytrých nápadů ministerstva v rámci "ochrany" soukromí sociální pracovnice nemají znát tyto diagnosy pacientů, ergo z toho vyplývá, že si celou psychologickou i neuropsychologickou diagnostiku podle ministerstva musejí dělat samy. Toho v praxi nejsou schopny, takže to vypadá takto - pánovi byla jeho "práva" dobrá jen k tomu, aby umřel v naprosté izolovanosti, páč nikdo neupozornil sociální pracovnici na expresivní afázii.

Literatura

1. Klimeš Jeroným: Psycholog a jeho svědectví o Kristu, Portál, Praha, 2008, 308s, ISBN 978-80-7367-451-9

2. Klimeš Jeroným: Psychologické pozadí ustanovení eucharistie. 2015, online: eucharistie.klimes.us;

3. Soušek, Zdeněk, ed. Knihy tajemství a moudrosti: mimobiblické židovské spisy: pseudepigrafy. Překlad Jiří Farský a Zdeněk Poláček. Vyd. 3. Praha: Vyšehrad, 2013. 1 sv. ISBN 978-80-7429-332-0.

4. Ryšková, Mireia. Doba Ježíše Nazaretského: historicko-teologický úvod do Nového zákona. Druhé, opravené a rozšířené vydání. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019. 536 stran. Teologie. ISBN 978-80-246-3532-3. online: http://ktf.cuni.cz/~ryskova/Doba_Jezise_Nazaret_2016130.pdf