Mají biskupové metodiku,
jak postupovat při sexuálních deliktech kněží?
PhDr. Mgr. Jeroným Klimeš, Ph.D. 2009
Při této komunikaci jsem čekal, že dostanu od biskupa či jeho sekretáře odpověď ve stylu:
Na popisované akci jsem nebyl, ale šlo o to, že dotyčnému knězi vypršel uložený církevní trest, a tedy nebyl důvod, proč by se neměl vrátit zpět do služby. Nevím přesně, co se tam říkalo, ale samozřejmě církevní soud jej uznal vinným, pouze skončil církevní trest.
Co se týká geografické terapie. Řešíme to tak, že dotyčného kněze opravdu přemístíme do jiné farnosti, ale máme dilema, jestli předem oznamovat veřejně a všem, že dotyčný měl církevní delikt sexuálního charakteru. Každopádně všechny výroky církevního soudu jsou veřejně přístupné na adrese www.akpha.cz/soud. Z tohoto důvodu považujeme za dostatečné, když upozorníme jen vybrané aktivní farníky, u kterých máme důvěru, že této informace nezneužijí, aby byli ve střehu pro případ relapsu. Jinak s dotyčným knězem postupujeme jako v případě jakékoli jiné těžké nemoci. Na začátku je intenzivní terapie, po které následuje ambulantní sledování, tj. kontakt s terapeutem jednou za měsíc, za pět let stačí kontrola jednou za tři měsíce. Víc asi pro to udělat nemůžeme. Pokud máte nějaké odbornější dotazy týkající se vlastní léčeby, obraťte se důvěrou přímo na Diecézní středisko pro rodinu a sexualitu, které vede Dr. Tenčionen.
Opravdu nechapu, proč takto jednoduše nemohou biskupové s námi laiky komunikovat. Pokud tedy máte časochuť, přečtěte si tuto patovou komunikaci s biskupy, ale předem upozorňuji, že je to o ničem.
Vazeni otcove biskupove,
prisel mi email, o kterem nevim, co si mam myslet. Cituji ho doslova a omlouvam se
proto za jeho hovorovy raz:
Vazeny pane doktore,
pred nekolika lety probehla v nasi diecezi afera, tykajici se kneze, shodou okolnosti
pochazejiciho z nasi farnosti. Slo o jakesi nevhodne osahavani nezletile. Dotycny knez to
priznal, byl odsouzen obcanskym soudem a biskupem byl suspendovan. Nekolik nasich farniku
se s tim ale nechtelo smirit,neverili, ze to skutecne udelal, domnivali se, ze byl k
priznani donucen.
Psali nejake petice, dopisy biskupovi, no byla z toho afera, biskup nastvany na celou
farnost vcetne naseho farare, farar nastvany na tu skupinu farniku, ze si dovolili
zpochybnit rozhodnuti biskupa...
Dneska rano na msi cumim jako puk. Dotycny suspendovany knez stoji spolu s nasim fararem a
jeste dvema dalsimi farari ustrojeny u oltare. Nas farar precetl dopis od biskupa, kde
pise, ze suspendaci rusi, protoze cirkevni soud prohlasil dotycneho za nevinneho. Duka
zaroven zadal, aby se tento knez verejne omluvil jemu (biskupovi) i nam farnikum, ze se k
nemu (k biskupovi) spatne choval a zapricinil neprijemnosti a ze pak dava svoleni, aby u
nas slouzil msi, ze je to na svatek obraceni sv.Pavla atd. Nacez dotycny se ujal
slova a rekl, ze je podle soudu nevinny, proto se jeho suspendace rusi a on bude pusobit
nekde na Olomoucku. Zaroven ze se omlouva Dukovi, ze se k nemu spatne choval a nam, ze
pridelal neprijemnosti.
Pripada Vam to normalni..??
Tolik tedy citat. Abych rekl pravdu, sdilim s autorem emailu podiveni, lec nevim, do jake
miry je to presny popis toho, co se udalo. Uvital bych nejake oficialni vyjadreni,
stanovisko k tomuto pripadu.
Ve sve diplomove praci jsem okrajove psal o celibatnich selhanich (http://www.klimes.us/mojeprace/diplomka.zip,
str. 49 - 58). Pokud jde o predmetny pripad, rad bych z pozic psychologie upozornil, ze
tato tzv. geograficka terapie je neucinna, ba primo skodliva. Napriklad Laaser pise:
"Je pokuseni zvladnout tyto situace uvnitr cirkve tak, aby se 'nevrhlo spatne svetlo'
na duchovni. Je to casto podobne matce, ktera zaryte veri, ze je sama schopna vyresit
incest, ktery se vyvinul okolo ni.. Rady casto trvaji na intervenci, ktera se rovna
'zastreleni zraneneho' [Tzn. pokud dojde k odhaleni na verejnosti, tak clena vylouci z
radu a ponechaji vlastnimu osudu. (pozn. jk)]. Jine cirkve reaguji tzv. geografickou
terapii (geographic cure) tise presunou kneze do nove farnosti bez upozorneni novych
farniku na stary problem." Proc je geograficka terapie neucinna? Protoze kazdy clovek
totiz ma nejaky ulevny manevr, jak se dostat ze spatne nalady do neutralni. Jestlize u
dotycneho kneze jsou timto ulevnym manevrem sexualni ci dokonce pedofilni fantazie,
prelozenim do jine farnosti mu tento ulevny manevr samozrejme nezmizi, ale jen se
zesili kvuli popirane vine. Je nutno resit primarni frustraci, ktera spousti tento
zacarovany kruh, tedy treba samotu, nedostatek telesneho kontaktu, navaly uzkosti, pocity
viny ap.
Jinak pokud nekdo z cirkve pochybi verejne, Mam za to, ze by melo nasledovat verejne
ulozene pokani. To by myslim odpovidalo katolickemu mysleni. Ne popirat vinu, ne anulovat
svetske soudy cirkevnimi. Povazoval bych za zdarile reseni, kdyby prislusny otec biskup
prijel do farnosti a rekl vericim: "Ano, nas bratr pochybil. Nebudeme na neho hazet
kamenem, ale musim mu ulozit pokani a par let proste nemuze pusobit jako knez, aby si
ujasnil sve priority a trochu se usebral. Myslite, ze budou dva roky stacit?" Verici
neco reknou, nejak se to rozebere. Ale po dvou letech je to uzavrena zalezitost. Jasna a
transparentni od sameho zacatku. Eventualne dotycny projde terapii, kde si ujasni, zda je
vubec schopny treba vzhledem ke sve pripadne sexualni zavislosti pokracovat v kariere
celibatniho kneze. Je vubec schopen do budoucna ustat bez erotickych fantazii treba samotu
veceru na fare? Osobne bych za to nedal ruku do ohne...Vim, ze mym ukolem neni vykovat
pastyrskou sluzbu pro celou diecezi a ze prislusny otec biskup zvolil postup, ktery
povazoval za nejvhodnejsi. Ovsem je tady kriticky email a nejedna se o ojedinely hlas.
S politovanim konstatuji, ze verici v dane oblasti jsou naramne udiveni a tazi se, zda
je takove reseni na miste. Mam-li jim odpovede podle sveho presvedceni, musim rici, ze ne.
Navic, jakmile se to dovedi neverici, pak si opravnene vytvori domnenku, ze v nasi cirkvi
se takto museji resit desitky podobnych skandalu. Co jim na to muzeme rici? Ze vyznavame
Jezise? Ze my takovi nejsme? Tady jsem skutecne na rozpacich. Osobne si myslim, ze jsou
opravdu lepsi zpusoby, jak je presvedcit o opaku, nez tento popisovany pripad - popreni
viny, utulani a geograficka terapie.
Povazujte proto prosim me poznamky, kterymi Vam chci pomoci, za prispevek k zamysleni nad
pripadem, ktery patrne neni ojedinely. (Vsichni dobre vime, kolik zle krve a starosti
cirkvi zpusobily srovnatelne pripady v USA).
Zminil jsem se o odezve pisateli uvedeneho emailu. I ja bych uvital nejake informace,
napriklad zda ten knez prosel nejakou jinou nez geografickou terapii. Zda v nove farnosti
byli upozorneni verici na pravdepodobnost relapsu ap. Zda mate nejakou presnejsi diagnosu,
jaka frustrace a okolnosti spousti jeho sexualni fantazie ap.
S uctou a diky za pripadnou odpoved
jk
Vážený pane doktore,
odpovídám na Váš dopis z pověření pana biskupa Duky, který se s jeho obsahem seznámil a sděluje k němu následující (v podstatě je to aktuální popis situace): Kněz, o kterém je ve Vašem dopise řeč, byl suspendován (i civilně odsouzen) za mravnostní delikt. Nyní po uplynutí několika let bylo z pozice církevní autority rozhodnuto o sejmutí církevního trestu suspenze, což ovšem není prohlášením neviny. Dále bylo rozhodnuto, že kněz bude působit mimo svou původní diecézi a dostane tím příležitost nově a řádně naplňovat své kněžské životní poslání. Bohoslužba, která je v dopise zmíněna, proběhla řádně za podmínek stanovených diecézním biskupem. Tolik komentář k Vašemu e-mailu. Zároveň si Vás jménem pana biskupa dovoluji ubezpečit, že cíl rozhodnutí o sejmutí suspenze, kterým je uvedení dotyčného kněze do normálních kolejí, má větší váhu než Vaše určité odborné znepokojení a nezaznamenáváme pouze negativní reakce na tento církevně-právní krok.
S přátelským pozdravem
Vojtěch Macek, biskupský sekretář
Vazeny pane sekretari,
Byl jsem ted tyden nemocny, tak jsem nemel energii na nic, a pak jsem dohanel resty, takze se omlouvam za pozdni reakci. Vazim si Vasi odpovedi. Hned je totiz o neco jasneji. V tom emailu totiz doslova stoji:
"Nacez dotycny se ujal slova a rekl, ze je podle soudu nevinny, proto se jeho suspendace rusi a on bude pusobit nekde na Olomoucku."
Vsimnete si, tam stoji doslova "nevinny". To by snad nadzvedlo kazdeho? Jsem proto rad, ze vyrok cirkevniho soudu se tykal pouze otazky trestu a ne vyroku o vine. Tak to mohl autor emailu spatne pochopit, nebo kdo vi, co tam ten knez doslova vyslovil. Proto je dobre znat Vase oficialni stanovisko. Mohu Vas ubezpecit a konec koncu je to zrejme i z me predchozi komunikace s otci biskupy, ze nijak nezpochybnuji legitimitu ani jich samotnych, ani jejich rozhodnuti. V tomto smyslu jsem asi necekane loajalni. Nevidim tedy problem ve zruseni cirkevniho trestu. Kazdy pozemsky trest musi nekdy koncit.
Ale opakovane narazim na malou empatii a citlivost otcu biskupu vuci lidem, kteri neovladaji sve sexualni chovani. Vyzadaji si od nich slovni ubezpeceni, a tak uslysi jen momentalni nerealne prani dotycnych, ale to bohuzel jak je zbozne, tak je nerealizovatelne. Postizeni pak ziji dvoji svet a nici je nezpracovatelne pocity viny, druhdy se utapi v alkoholu, jako treba prof. Pospisil. Staci se podivat na "hvezdnou" karieru dr. Kasneho. Do posledni sekundy hraje dvoji hru, protoze vi, ze mezi nami katoliky se proste neda rici: "Sorry, kluci, ja uz fakt nemuzu." Nebo jak se po anglicku vyparil mluvci Hermann. Jejich pripady jsem sice osobne neznal, ale osobne znam jine. Vsak i vy jich budete znat hodne. Ale vnimam to opravdu jako krutost vuci temto vlastne nemocnym lidem, kteri tak jako tak svou sexualni zavislost (ci jine problemy) neovladaji, ze se nechaji uvrtat do situace, kde nemohou nez selhat. To je, jako kdyz nekdo tone a druhy soucitny poloplavec ho jde zachranit. To mame hned tonouci dva. Proto plati zasada nenutte soucitne poloplavce, aby zachranovali jine tonouci, stejne jako slepi nemaji vodit chrome. Proto tak volam, aby otcove biskupove opravdu detailne rozumneli, proc tam doslo k tomu sexualni zneuzivani. Jestli to ma hlubsi koreny, coz je duvodne predpokladat, tak geograficka terapie to sexualni zneuzivani jen rozsemeni do Olomoucke dieceze. Ja vim, ze otcove biskupove jsou alergicky, kdyz jim laici kecaji do prace. Konec koncu je to zrejme i z Vaseho emailu. Ale jen jsem osobne zvedavy, zda se neco zmenilo, zda se dela nejaka presnejsi diagnostika a cilena terapie, nebo stale jako v pripade prof. Pospisila staci jen "cestne prohlaseni" ci deklarace "dobre vule"?
s uctou
jk
PS. Jen dalsi zvedava otazka na okraj: Richard Williamson - neda se to cele resit tak, ze se zrusi exkomunikace, ale uvali suspenze? Popirat utrpeni Zidu v Osvetimi je preci jako popirat utrpeni jineho Zida na krizi. To preci nemuze nas biskup jen tak beztrestne tvrdit. Ted jsem mel klienta, ktery koketuje s virou. Ted prisel s tim, ze se rozesel s myslenkou vstoupit do cirkve prave kvuli tomuto pripadu. No co mu na to mam rici? Bojim se, ze se na to neda rici nic jineho, nez co jsem napsal ve sve knize Kristu. Cirkev je proste banda blbcu, ktera se dost lopotne plahoci za svym Panem a dela mu vic ostudy nez uzitku... Myslim si, ze si opravdu nezaslouzil, aby mu jeho biskup-ucednik popiral utrpeni milionu jeho krajanu... :-(((
Vazeny pane sekretari,
preposilam reakci na Vasi odpoved. V jejim svetle by me opravdu zajimalo, co se tam pri te
msi skutecne rikalo.
s uctou
jk
PS.
Vlastni reakce:
Vazeny pane doktore,
kdyby pri te msi byvala zaznela veta : "Nyni po uplynuti nekolika let bylo z pozice
cirkevni autority rozhodnuto o sejmuti cirkevniho trestu suspenze" tak by me i
ostatnim bylo vse jasne. Ale bezpecne vim, ze nic takoveho nezaznelo. Jen to, ze cirkevni
soud rozhodl o tom, ze dotycny je nevinny. A protoze kolem cele afery bylo pred lety hodne
nejasnosti (farnost byla rozdelena na ty, co byli presvedceni, ze knez je nevinny (t.j. ni
spatneho neudelal a k doznani byl prinucen) a na ty, kteri si logicky mysleli, ze preci
neni takovy blb, aby priznal neco, co neudelal - tak o to vetsi bylo prekvapeni, co na te
msi zaznelo...
konec citatu
Vážený pane doktore,
Váš e-mail si dovoluji ponechat bez komentáře, pouze podotknu, že kauza biskupa
Williamse není Svatému otci ani otci biskupu Dukovi lhostejná a je jasné, že velmi
nešťastně zastiňuje papežovu snahy obnovit jednotu se skupinou duchovních, z nichž
byla sejmuta exkomunikace.
S úctou
Vojtěch Macek, biskupský sekretář
Vazeny pane sekretari,
nezlobte se, ale mohu Vas ubezpecit, ze Vam rozhodne nepisi proto, aby moje otazky zustaly bez odpovedi. Samozrejme moje uvahy, jak prechazet celibatnim selhanim ala Dr. Kasny ci P. Hermann muzete ponechat bez komentare, ale opravdu bych rad slysel odpoved na svuj vcelku jednoduchy dotaz:
Co povazuji otcove biskupove za postup lege artis v dnesni dobe, kdyz narazi u svych podrizenych knezi na pedofilni orientaci, eventualne na jine sexualne zavadne chovani? Jak se dnes postupuje? Mate nejakou metodiku ci manual?
Zabyvam se celibatnimi selhanimi a odpady od viry jiz od sve diplomove prace z roku 1996, tedy nejedna se o zadny preletavy ci povrhni zajem. Vcelku duvodne by me zajimalo, jak se za ta leta zmenila praxe. Vite ja mam dost soukromych informaci, jak se postupovalo v tom ci onom pripade, ale nikde neni zadne oficialni slovo biskupa ci arcibiskupa. Proto Vam pisi na rovinu, abych znal Vase nazory, abych nemusel polemizovat s vyroky "jedna pani povidala".
Jinak zcela na okraj k nasi diskusi k biskupovi Williamsovi. Ja nemam nic proti zruseni exkomunikace za nedovolene vysveceni biskupa. Sam pisete, ze jak otcovi Dukovi, tak sv. Otci neni lhostejna tato sitauce, ale vsimnete si, ze navenek nereaguje nikdo - ani Vatikan, ani otec Duka, ani nikdo jiny z nasich biskupu. Driv vyhaneli nase biskupy a apostoly z mest a statu za to, ze hlasali naseho Pana, dnes je vyhaneji z Argentiny proto, ze popiraji holokaust. Je opravdu otresne, kam jsme dokazali tu cirkev dovest za dva tisice let. Divite se? Kdyz sul pozbyde chuti, k nicemu se nehodi, nez aby ji i z Argentiny vyhodili. Lidi po ni slapaji... Tak jsme a budeme vsem pro smich. Jak chcete za teto situace hlasat Jezise, kdyz Vam kazdy ukaze na biskupa Williamsona a zatuka si na celo? Pasivita Vas - vysokeho kleru - podrazi jakekoliv snahy nas laiku. Mame z ostudy kabat, abychom ted lezli kanalama... :-( Prosim tedy jeste jednou o zodpovezeni te jednoduche otazky. (Ostatni veci muzete ponechat bez komentare.)
s uctou
jk
Asi žádnou metodiku nemají... :-(