Sex není hračka pro děti

PhDr. Mgr. Jeroným Klimeš, Ph.D. 2010

9. srpna 2010

Příručka o sexuální výchově vyvolává veřejnou diskusi. Jenže nejde ani tak o otázku, zda sexuální výchovu ano, či ne, ale o to, co děti učit v té či oné třídě.

Ministerstvo školství pod tlakem lobbistických skupin připravilo příručku pro sexuální výchovu. Za ní stojí především Společnost pro plánování rodiny a sexuální výchovu, jejímž předsedou je známý sexuolog Radim Uzel. Ten též adresoval dopis novému ministrovi školství, kde oroduje nejen za tuto příručku, ale i za výuku sexuální výchovy od prvních tříd základní školy.

Dopis se tváří, jako by na straně sexuální výchovy stála odborná veřejnost - sexuologové, psychologové, pedagogové - a proti nim jediná banda hlupců - tzv. hluboce věřící. Bohudík tak jednoduché to opravdu není. Nejde ani tak o otázku, zda sexuální výchovu ano, či ne, ale co děti učit v té či oné třídě. Příručka typu „jak na to“ Postoje Radima Uzla a lidí kolem něho jsou velmi svobodomyslné a zde je zřejmě zakopaný pes. On je jeden z hlavních propagátorů iluze, že sex je něco neškodného, kde není třeba mít žádné obavy. Bohužel sex není hračka pro děti. Platí pro něj stejná logika jako pro řidičský průkaz.

Desetileté dítě dokáže řídit auto technicky stejně dobře jako táta, ale bohužel nemá dostatečnou životní moudrost, abychom ho pustili s autem do ulic. Stejně tak patnáctiletá holka dokáže souložit stejně vášnivě jako třicetiletá žena, ale bohužel na rozdíl od ní nemá rozum z pohlavních chorob a nevychová případně počaté dítě. Zrádné jsou i všudypřítomné nabídky prodejného sexu a tzv. internetová stopa, kterou za sebou nechávají mnohé „hříchy mládí“. Dívky se naivně nechávají fotit nahé, což jim pak později brání třeba v politické kariéře.

Sexuální výchova do puberty, se kterou příručka počítá, má jednoznačně návodnou funkci. Bude akcelerovat sexuální život dětí. To je ovšem nežádoucí. Především prepubertální děti nemají pod sexuálními termíny žádnou představu. Neříká jim nic orgasmus, vášeň, touha, nadrženost atd. Všechny tyto termíny ožijí samy, když jim v pubertě do hlavy začnou proudit hormony. Vykládat prvňákům o sexu má asi tolik logiky jako jim vykládat o orbitalech transuranů.

Jedna holčička šla do školy v termínu, a byla tak sexuálně nevyzrálá oproti svým spolužačkám, které nastupovaly až o dva roky později. Na školní besídce vyspělejší dívky získávaly sexuální vyzývavostí přízeň kluků. Tato dívka ale nechápala a ztrácela se v předivu narážek. Velice ji trápilo, že s ní kluci nechtějí tancovat. Navrhovaná sexuální výchova zvýhodňuje takto předčasně vyspělé děti, ale my potřebujeme spíš opak - ty předčasně dospívající trochu pozdržet. Školní sexuální výchova nemá předcházet pubertu - to je místo pro poučení rodiči. Role školy je namístě, spíš když puberta končí, tj. 13-14 let, ke konci základní školy. Tam všichni už budou vědět, o co jde, bude je to bavit, nikoho to nebude handicapovat.

V minulých dobách se bránilo předmanželskému sexu především proto, aby nevznikaly nemanželské děti a svobodné matky, které doslova umíraly hlady a zimou. I když v tomto směru doba pokročila, přesto není žádoucí, aby naše děti měly náhodné sexuální styky mimo vážné vztahy. Řekneme-li si, že vážný vztah je takový, který vydrží alespoň rok, zjistíme, že většina lidí má první takový vztah až v 18 letech. V tomto věku by samozřejmě už měly děti znát techniku sexuálního styku a zásady antikoncepce, ale bylo by dobře, kdyby se do tohoto věku vyvarovaly pohlavního styku. To je mimo zdravý rozum!

Bohužel s počtem vztahů se nezískávají jen dobré zkušenosti, ba zdá se, že ty špatné převládají. Platí totiž závislost, že čím více vztahů člověk v životě má, tím větší je pravděpodobnost, že i ten následující bude krátký. Tuto korelaci vytvářejí především bolestné rozchody. Problém s nimi je podobný jako u sexuální výchovy. Když o nich začnete vyprávět šestnáctiletým, koukají na vás znuděně. Pozorné posluchače naleznete v mladých až na vysokých školách, protože ti zpravidla již mají jeden či dva rozchody za sebou.

Sexuální výchova v prvních třídách základních škol, jak navrhuje dr. Uzel, se míjí zdravým rozumem. Potřebná je výchova k partnerským vztahům, a to především ve výuce na vysokých školách či kompromisně na konci středních škol (respektive povinné školní docházky).

Potkávám řadu lidí s problémy se vztahy, nevěrami, rozchody a musím konstatovat, že sexuální problémy jsou naprosto minoritní. Pokud je problém v sexuální oblasti, je to nejčastěji těžko řešitelná asymetrie v míře potřeby. Komplikace vyplývající z neznalosti techniky jsem neviděl nikdy, výjimečně řeším otázky citového sladění se partnerů. Problémy partnerů jsou typicky čtveré: jak někoho sbalit, jak s ním pak vydržet, jak přežít nevěru, popř. rozchod. Ani u nevěr není problém až tak sex jako dlouhodobé psychické následky - především se lidé nedokážou zbavit vtíravé představy milenky či milence

Filozofie dr. Uzla je již tradičně vedena bojem proti sexuálním předsudkům. To býval hit ještě za minulého režimu, ale dnes už je sexuální pruderie anachronismem, který mladí znají jen z vyprávění. Tedy dnes nejde o to, bránit mladým, aby si o přestávce mezi chemií a matikou pořádně užili, ale především aby se jim později v dospělosti podařilo navázat a vybudovat pevný partnerský vztah, který vydrží, alespoň než vychovají své vlastní děti. Takový cíl prokazatelně hatí například počet předmanželských vztahů, ve kterých zažijí nevěru partnera.

Každý, kdo zažil „šílený rozchod“, dosvědčí, že tu bolest nevyváží ani sto erotických dobrodružství. Lidé totiž počítají šílené rozvody, ne božské orgasmy. Našim dětem prospěje, když je budeme v předmanželském sexu spíše bránit než povzbuzovat a implementovat jim iluzi, že sex je nevinná hračka. V této životní naivitě je budována i příručka včetně pubertálních vtípků: Učitel na začátku hodiny podává žákům ruku navlečenou v prezervativu. To už mohou žáci s učitelem rovnou házet z okna šprcgumy napuštěné vodou. Vzpomínám si, že je to docela dobrá prča. Na gymplu určitě, možná by mě s tím doktor Uzel zaujal i v první třídě...

* * *

Platí závislost, že čím více vztahů člověk v životě má, tím větší je pravděpodobnost, že i ten následující vztah bude krátký

O autorovi| JERONÝM KLIMEŠ, klinický psycholog

Dne 9.8.2010 13:18, PB napsala:

Dobrý den pane Klimes, v dnešních Lidových novinách (9.8.2010), jsem si přečetla článek "Sex neni hračka pro děti". Po přečtení jsem byla celkem rozhořčená. Neříkám, že by se měli děti v první třidě učit "jak se to dělá" , ale čím dál víc se setkávám s tím, že děti jsou zmatení z toho co vidí v televizi, na ulici, nebo slyší od kamaradů, kteří o tom slyší doma. A jak moc dobře vím ze svého dětství, takové věci nejvíce lákají. Proto si myslím, že pokud by mělo dítě více informací o tom co se děje kolem něho, nemělo by potřebu to zjišťovat samo.

A teď trochu ze života: Moje nejmladší sestřenice, je první z nás, co má dítě. Aby jste pochopil situaci. Mě je 25, mám o 2 roky starší sestru a o 2 roky mladší sestřenici. Ta nejmladší je ode mě 5 let. Jak je možné, že mi s rozvahou přemyšlíme o tom zda počít potomka nebo ne a přitom jsem už na střední škole měla za sebou 3 vztahy. Vždy vážné, ale trvaly zhruba 6 měsíců. O své sestře se raději nebudu zmiňovat, protože byste se mohl červenat. Teď žijeme obě spokojeně. Ona má 8-letý vztah a já 3-letý. Náše nejmladší měla zakázáno se snámi bavit a chodit na disco, protože byla o tolik mladší a my jí kazily. S postupem času jsem se dozvěděla, že naše svatá hodná holka, která s nikým vlastně nikdy nechodila, přišla o pannenství ve 13, brala drogy, její kamarádi jí byli vším, protože jí alespoň něco řekli a nakonec aby toho nebylo dost, tak přišla v 6 měsíci, že je těhotná. Když jsem se jí ptala, jak je možný, že si nedala pozor a nepoužila kondom, tak mi odpověděla, že ho nepoužívala nikdy, prej to má "vychytaný". Ukázala jsem na její břicho, že asi moc ne. Je pravda, když vemem, že otěhotněla až v 18 a nemá žadnou známou pohlavní chorobu, má vlastně štěstí. Není tedy důležité, aby byli lidé informovaní?

Kdyby jste chtěl odvětit, že je to dávno přyč. Tak možná mi poradíte s nynější zapeklitou situací. Můj přitel má 5-ti letou holčičku. Před 14-ti dny se svojí kamarádkou na chatě viděli fenku se psem, jak se pokouší o štěňátka. Ta starší (7 let), jí po otázce:"Co to dělají?", řekla, že jí ten pes oplodňuje. Naštěstí se mě nezeptala co to znamená, jen se tak potutelně zasmála a zčervenala. Což byl pro mě signál, že o tom něco ví. Asi hodinu po tomto incidentu, se na zahradě koupali v dětském bazénku, když se z něj ozval strašný křik té starší. Přiběhli jsme a hned zjišťovali co se stalo. Ani jedna nechtěla řict co se stalo, ta druhá toho spíš nebyla schopná. Když se situace uklidnila, zjistila jsem, že je nenapadlo nic lepšího, než vyzkoušet, to co dělali pejsci. Starší pobýdla mladší, ať jí do pipky nacpe injekční stříkačku, s kterou si předtím v bazénku nabírali vodu. Vůbec jsem nevěděla, co mám malé říct. Zaprvé, nejsem její matka a nevím, co by ona chtěla aby malá o sexu veděla a zadruhé mi přišla ještě malá na takové věci. Jen jsem jí řekla, že kamarádka bude vpořádku a ať už to nedělá. Ale bylo na ní vidět, že je zmatená a doufám, že to na ní nezanechá žádnou špatnou vzpomínku, až přijde její poprvé. Nebylo by tedy snažší, informovat děti o tom, k čemu slouží pindík a pipinka a že není dobrý si do ní cokoliv strkat? Nebo jim alespoň objastnit, co vidí v televizi, kdy přijde pro ně ten správný čas, a co dělají zvířátka a jak se to vlastně podobá tomu, co jednou budou dělat oni? Nebo mi doporučte nějákou literaturu, kde se dočtu, co, kdy a jak řict dítěti o sexu. Okamžitě si jí půjdu koupit.

Předem děkuji za vaši reakci a přeji příjemný zbytek dne.

S pozdravem

PB

Vazena pani B.,

dekuji za reakci. Trochu nechapu kam smerujete a co Vas tak rozhorcilo.

Vase nejmladsi sestrenice je asi magor, ze nepouziva ani kondom ani nic, nerespektuje ani cirkveni doporuceni ani zasady bezpecneho sexu. Z Vaseho popisu se zda, ze problem neni v pouceni, ze vi o sexu tolik, co vy dalsi dve. Tim ale ilustrujete to, ze magori delaji magoriny, i kdyz maji dostatek znalosti a jsou z jakehokoli prostredi. Tem opravdu nepomuze ani cirkevni prostredi ani sexualni vychova ve skole. Z toho muzete sama udelat zaver, ze problem neni "informovanost". Informovana byla dost.

Nejvetsi problem s detmi a sexualni vychovou je ten, ze deti netrpi nedostatkem informaci, ale nedostatkem rozumu. Kdyz si treba projdete nechtena tehotenstvi nezletilych, zjistite, ze vsechny znaji kondom - k cemu je atd. "Proc jste ho nepouzila?" "Ja jsem myslela, ze mne se to stat nemuze." Na tuhle pubertalni neohrozenost neni zadny lek, nez je drzet trochu zkratka.

Co se tyka te udalosti v bazenu. Jedna se o telesnou bolest, takze to rychle nastupuje a rychle ustupuje, nemelo by to mit - na rozdil od sexualniho zneuzivani - zadne dlouhodobe nasledky. Decka delaji blbiny.

Ale uvadite sama, jak videne vede k napodobe. To je to, co bych nerad, aby totez deti videly pri sexualni vychove v prvni tride. To je stejne - neni dobre ukazovat dvouletym detem, jak se zastrkavaji veci do elektriky, protoze oni sami pak zacnou napodobovat a strkat do zasuvky cokoli.

Malym detem nevysvetlujete rozdil mezi kovem a izolantem, elektronove oblaky, elektromagnetismus, silocary a indukci - proste jim reknete - do zasuvky nic necpi nebo te to zabije a mrtva Pavla - spatna Pavla. Jestli te jeste nekdy nacapam, ze cpes do zasuvky cokoli, tak ti narezu - Stehlikova nestehlikova. Proc by se sexem mely delat jine ciraty nez s elektrikou. Proste do pisule se nic nestrka, protoze to detem skodi. Taky jim nemusite vysvetlovat homozygoty a blastuly a gonochorismus.

Moc nechapu, proc mate problem rici holkam, ze do pisule se nic nestrka, stejne jako se nic nestrka do ucha ci do nosu. Ze to, co videli u psu, delaji jen velci, ze u malych to boli. Deti to chapou stejne bezproblemove, jak kdyz jim reknete, ze pivo mohou pit jen dospeli a deti ne. Proc? Protoze to detem skodi. Petilete deti to maji bezproblemove, pokud to maji dospeli bezproblemove. Vzdyt nejsou v puberte - jim neprijde nic vzrusujiciho na tom strkat si neco do pisule. Je to pro ne stejny jako si strkat hrabe do zadku. Proste musime pockat sest osm let do puberty a oni pochopi samy.

Po te scene bych se jich zeptal:

Vy jste chteli udelat to same, co delal ten pes s tou fenou, ze?

Jo.

A bolelo to, co?

Jo.

No, tak vidite, to mohou delat jen dospeli, protoze deti to boli.

A proc to deti boli a dospely ne?

Protoze deti jsou male a maji malou pisulku.

To je pravdiva informace. Naprosto transparentne podana. Proste bych nekomplikoval to, co komplikovane neni. :-)

s uctou

jk