Když se řekne jízda pod dohledem zkušeného řidiče, vzpomenu si na jazykový tábor, kde jsem učil angličtinu. Na ten přijel s řidičem nějaký pán, který tam měl uspořádat diskotéku pro děti. Zatímco s pánem jednalo vedení tábora, řidič neměl roupama, co dělat. Tak nabídl nějakému klukovi, že se může projet autem. Jak potom zjistili policisté, ti dva to rozpálili na polní cestě asi na 80 km/h, najeli na mez, převrátili se na střechu a po ní, jako na saních, sjeli s autem až do potoka. Ten kluk se podruhé narodil a zkušeného řidiče jsme pak málem zabili.
Zkuste si dále představit svobodnou matku 17letého syna. I ona bezpochyby bude před zákonem zkušený řidič. Jenže když není schopna ho dokopat, ani aby chodil do školy, jak ho přiměje, aby dodržoval padesátku v obci?
Problém mužů totiž obecně je, že dospívají později. Naprostá většina řidičů se sebranými 12 body jsou kluci do 25 let. K riskování je pudí přebytek testosteronu. Muži zkrátka dospívají okolo 30 let. U žen je to jiné. Například když se žena opije, má tendenci jet mnohem pomaleji a opatrněji než za střízliva. Muž má svůj jízdní standard a ten se snaží udržet, ať je střízlivý, nebo má v krvi tři promile, a tak opilí muži dělají víc nehod než opilé ženy. Tedy rozumné by bylo věkovou hranici u mužů spíše zvyšovat než snižovat.
Není těžké umět zacházet s volantem a řadící pákou, problém je ukočírovat hlavu pod vlivem testosteronu. To někteří kluci dokáží i v 16 letech, ale většina ne. Ty je rozumné držet dál od volantu až třeba do těch třiceti let. Proto bych za každou zaviněnou autonehodu dával mladým řidičům zákaz řízení na dva roky, u vážnějších přestupků klidně i na pět let. Každý rok, co udržíme jejich horké hlavy dál od volantu, zachrání mnoho lidských životů, o materiálních škodách nemluvě. Co znamená sousloví "řízení pod dohledem zkušeného řidiče" jsme si již ukázali, proto bych v případě zaviněných nehod těchto mladých řidičů penalizoval i ty "zkušené řidiče", aby si dobře rozmysleli, komu budou dělat gardedámu.