Psycholog Jeroným Klimeš
Pro prodejce nejsou senioři lidé!
(logo Aha!) Navštívil jste někdy předváděcí akci?
„Ano, před patnácti lety. Byl to takový tajemný hrad v Karpatech. Nevíte, co přesně si kupujete, a je na vás vyvíjen časový tlak dát peníze či podepsat smlouvu hned. Byly to tehdy nějaké matrace, které mi nepřišly špatné. Chtěl jsem ale od nich webovou adresu s tím, že si to rozmyslím a ozvu se. O tom nechtěli ani slyšet.“
(logo Aha!) Co byste poradil lidem, kteří tam chodí pravidelně?
„Já osobně doporučuji znát své schopnosti. Když jste, jako já, rezistentní vůči obchodníkům, klidně na akci zajděte, užijte si výlet či případné dárky. Jenže toto dovede jen malé procento lidí, a rozhodně ne senioři. Takže pro ty platí jen jediné: nechodit tam.“
(logo Aha!) Čím jsou senioři pro prodejce snadnou kořistí?
„U starých lidí je to hlavně v dnešní době snazší, protože trpí samotou. Na akci jdou pro společnost a navíc je pro stáří typické se být odmítnutí a snažit se všem zavděčit. Proto je obchodníci často nakonec dostanou.“
(logo Aha!) Jak svoji práci vnímají prodejci, kteří takto odírají a manipulují zákazníky?
„Jsou to docela obyčejní obchodníci. Nerozeznávají pravdu a lež, jen líbivá a nelíbivá tvrzení. Ke starým dědečkům a babičkám necítí absolutně nic. Naopak je vnímají jako agresory, jako překážky mezi nimi a výdělkem. Jsou to pro ně pokladničky - prasátka, ze kterých chtějí vytřást ty mince. Když třesete prasátkem, také nepřemýšlíte, jestli mu to nějak ubližuje. Jenže u člověka se zamyslíte. Tito obchodníci ale ne…“