Jak učit děti odčítat přes desítku

PhDr. Mgr. Jeroným Klimeš, Ph.D. 2017-01-13

Odčítání přes desítku (např. 97-78) je vždy pro děti složité, proto je třeba vždy vyzkoušet vícero metod a najít tu, která dětem vyhovuje. Synovi Erlanovi jsem teď ukazoval tuto metodu, zkuste ji, třeba bude Vašim dětem taky vyhovovat.

Zkusím to říci jako souvislé vyprávění:

Mám spočítat:

97-78

Hmm, to se blbě počítá. Mnohem lépe by se mi počítalo:

98-78

To by bylo dvacet, ale to by mi musel kamarád Martin půjčit jednu korunu. Dobrá, tak si ji na chvíli půjčím, ale pak ji musím vrátit (-1):

97 - 78 je tedy jako

Stejně tak u jiných výpočtů:

81 - 56

No, lépe by se mi počítalo

86 - 56

Ale to by mi Martin musel půjčit bůra. Já bych mu ho ale vzápětí vrátil.


Metoda Mgr. Ing. Miroslava Skaly

97 Kč - 78 Kč počítám, jako kdybych měl číšníkovi zaplatit 78 Kč a z nějakého důvodu jsem mu namísto toho vysypal celou peněženku a tam bylo 97 Kč. Kolik mi má vrátit?

V prvním kroku: odhadnu, že přibližně by mi měl vrátit 20 Kč (počítám 90-70=20). Tímto způsobem se mimochodem bráním takovým těm fintám, kdy číšník by mi vrátil sice na koruny přesně, ale až doma bych zjistil, že mně ošidil "přesně o padesátikorunu". Jak dříve někteří mazaní číšníci dělávali.

Ve druhém kroku: mám-li při placení ještě chvilku času, tak si uvědomím, jaké číslice vlastně byly na místě jednotek. Bylo tam 7 Kč - 8 Kč = (-1 Kč), takže číšník mi vrátí fakticky o 1 Kč méně.

Tedy nedostanu 20 Kč, nýbrž 19 Kč.

Poznámka JK

Jestli jsem to dobře pochopil, tak napřed dítě má odečíst desítky:

90-70 = 20

Pak jednotky:

7-8=-1

Nakonec dohromady:

20-1=19

Ještě dodatečně mě napadlo, že v obchodech se prodavači vyhybají odčítání tím, že vrací dopočítáváním do plné ceny:

Jídlo stálo 78 a zákazník platil stovkou, tedy musím mu dát 2 Kč, to bude 80 Kč, pak ještě dvacku.

78 + 2 = 80     ...+20=100

Tady by to bylo asi tak, že poctivý číšník by si vzal 80, zbytek by mi vrátil, že to nepotřebuje, pak by mi ještě vrátil 2 Kč.

78 + 2 =80     ...+10=90     ...+5 +2=97

 

Jsou každopádně dvě otázky: Co je rychlejší? Co je méně chybové?

Je pravda, že jak se čísla převedou na peníze, tak děti dělají méně chyb.