Trpíte migrénami? Vyzkoušejete techniku prostého pozorování těla

PhDr. Mgr. Jeroným Klimeš, Ph.D. 2016-05-04

U klientů používám jednu techniku, která pomáhá při prodromech a při auře zastavit rozjíždějící se migrenu, ale bohužel už nefunguje, když se už rozjede migrenní ataka. Bohužel mám problém s tím, že když lidé tu techniku zkoušejí, tak ji dělají špatně a ona jim nefunguje. Zkusím to popsat na příkladu:

Probírám složitou rodinnou situaci s klientkou a ona povídá: „Rozjíždí se mi migréna.“ Protože se jedná o auru, požádám ji, aby si bezodkladně lehla na kanape, pozorovala tu bolest v hlavě a popisovala mi ji. Prý je v čelním laloku. Chci po ní, aby ji popsala přesněji. Je zřetelně ohraničená, oddělená od jiných částí, je jen nalevo. Má ji dále pozorovat. Bolest pomalu začíná pulzovat a zvolna se přesouvá do temena. Za dalších deset minut je již v týlu a sestupuje do krku. Tam se nezastavila, přešla jakoby do ramen a tam někde se rozpustila. Klientka byla tímto vývojem velmi překvapená: „Normálně by mě tři dny bolela hlava jako střep. Vůbec bych nebyla schopna fungovat. Takhle to zmizelo za dvacet minut...“

Vtip této techniky je v tom, že musíte okamžitě ale opravdu okamžitě, když vidíte příznaky prodromu či aury si jít lehnout na dvacet minut, pozorovat tělo a jen tělo (žádná aktivní imaginace, žádné úvahy, žádná proudící energie ap.) a sledovat příznak aury - třeba skotom či místo, kde při auře bolí hlava tak dlouho, dokud daný příznak sám spontánně nevymizí. To bývá těch 20 minut. Pokud tento moment propásnete a budete se snažit auru lidově řečeno rozchodit, tak se to rozjede a už to nikdo nezastaví. Takže to chce kázeň.

Po klientech, kteří migrénou trpí opakovaně, ještě navíc chci, aby profylakticky dělali tuto tuto techniku prostého pozorování těla po pěti minutách - dvakrát dopoledne (po probuzení a v cca 10:00 dopoledne třeba na záchodě v práci), dvakrát odpoledne (okolo obědě a okolo třetí čtvrté), dvakrát večer (po práci, před spaním). O dostatku spánku (chodit spát v 22:00) ani nemluvím.

Nedělám si iluze, že by to pomohlo při každé migréně, ale pokud migrénami trpíte, tak Vám doporučuji, abyste tu techniku vyzkoušeli opravdu důkladně a opakovaně, protože pomohla už mnoha mým klientům. Například teď nedávno jsem školil v Hradci psychohygienu a byla tam paní, která bůhvíkolik let měla víkendové migrény. No už je nemá. Sláva! Takže i kdyby to pomohlo 20 % lidí s migrénou, tak to stojí za vyzkoušení.