Masové sociální experimenty

PhDr. Mgr. Jeroným Klimeš, Ph.D. 2006

Moderní svět je ve znamení sociálních experimentů. I když pomineme takové experimenty jako byla oslnivá éra socialismu a německého nacismu, tak stále vidíme spoustu dalších pokusů. Zkoušíme si, jaké to je mít padesáti procentní rozvodovost, za posledních dvě stě let jsme vybudovali bezpočet ústavů pro nejrůznější skupiny obyvatel - jesle a dětské domovy pro děti, domovy důchodců a léčebny pro dlouhodobě nemocné pro staré lidi. Starosta Čunek nám vyrábí novodobá rómská gheta. Poslanci hodlají snížit věk dětské trestní odpovědnosti na 14, a kdo ví, třeba se ještě dožijeme věku, kdy se trestní odpovědnost sníží až na 12 let?

Budovatelům těchto sociálních experimentů můžeme vytknout kde co, ale jedno jim zpravidla upřít nemůžeme - dobrou vůli. V dobré víře a s vizí lepšího světa se pouští do akcí, které bohužel končí převážně fiaskem. Proč? Protože ignorují to, co formovalo člověka - jeho evoluční minulost.

Ústavy pro děti nikdy nemohou fungovat, protože děti celé dva milióny let byly vychovávány v rodinách. Optimální velikost ústavu jsou proto přesně dva rodiče plus eventuálně prarodiče a sourozenci. Čím více se od tohoto evolučního optima vzdalujeme tím hůře. Přesto se jen v Praze plánuje výstavba dvou obřích dětských domovů, každý pro 100 dětí. Může Vás to naplňovat bezmocným vztekem, ale nic s tím neuděláte, protože Ministerstvo školství si stejně udělá, co chce.

Čunkovo gheta též nemohou fungovat, protože v jeho "luxusních" sociálních bytovkách za čas vznikne sociální subkultura. Za pár let si tamní adolescenti udělají vlastní společnost, kam se budou bát vkročit nejen obyvatelé Vsetína, ale i policisté. Co bude dělat, až tito budou pořádat noční nájezdy na motorkách do Vsetína? Nakonec jeho dobře míněný, ale amatérsky provedený sociální experiment skončí jako třaskavá bomba budoucím generacím. Vždyť s ghety je dost dobře zdokumentovaných špatných zkušeností, proč si vyrábět další vlastní "Vsetínskou špatnou zkušenost s ghety"? Asi bychom měli požádat o audienci u moravského krále Bolka Polívky, aby své poddané trochu proškolil v sociálních vědách, totiž že každý masový sociální experiment je předem odsouzen k nezdaru.